Mød skuespillere fra tv-serien 1864 i Sønderborg i efterårsferien

Sønderborg er i uge 42 fyldt med 1864-aktiviteter i børnehøjde. DR rykker ud med kendte programmer i anledning af premieren på tv-serien ”1864”.

Nu er det børnenes tur til at markere 150-året for Slaget ved Dybbøl. Det sker med et overflødighedshorn af aktiviteter og tilbud til børnefamilier i hele efterårsferien både ved Sønderborg Slot og Historiecenter Dybbøl Banke.

Danmarks Radio blænder op for sin store og hidtil dyreste tv-serie ”1864” søndag den 12. oktober. Dagen efter står skuespilleren Sarah Sofie Boussnina i DR-teltet ved Sønderborg Slot. Hun spiller 2014-figuren Claudia i tv-serien, og børn kan tage billeder og få en snak med hende, mens hun skriver autografer. I løbet af efterårsferien kan man også møde Johannes Larsen, der spiller Wilhelm Dinesen, Karen Blixens far, og den kvindelige hovedrolleindehaver Marie Tourell Søderberg. Hun spiller Inge, der har skrevet den dagbog, som er omdrejningspunktet i serien.

- Det har været vigtigt for regionen, at markeringen af 150-året for Slaget ved Dybbøl er fremadrettet og kommer så bredt ud som muligt. Derfor er det godt at se, at der er så mange spændende tilbud til børnene i efterårsferien i Sønderborg, siger Carl Holst (V), formand for Region Syddanmark.

Bliv selv skuespiller

Børnene kan også lege skuespiller for en stund. DR har under temaet ”Krig, krudt og kostumer – tag med DR tilbage til 1864” taget kostumer med fra tv-serien. Børnene kan prøve kostumer, forsøge sig som skuespiller og leve sig ind i tiden omkring 1864 med bl.a. DRs 1864-generator. Derudover rykker Danmarks Radio ud med flere kendte børneprogrammer fra DR Ultra. Nørderne Kåre og Emil laver sceneshow i røg og damp, og de to lokale skoler Gråsten Skole og Sønderskov-Skolen skal deltage i optagelser til Fredagsfesten, hvor elever og lærere fra de to skoler dyster med hinanden og med mange børn som publikum.

- DR ønsker at brede markeringen af 1864 ud over hele året og gøre den historisk skelsættende begivenhed relevant og nærværende for både børn og voksne. Derfor er vi også med ved den store børne- og familiebegivenhed i Sønderborg i efterårsferien i anledning af premieren på DR dramaserien ”1864”, siger direktør i DR Danmark, Anne-Marie Dohm.

Rekordforsøg hos Røde Kors

Røde Kors går også i luften i uge 42, når forsøget med at forme verdens største røde kors af frivillige skal filmes. Det sker lørdag den 11. oktober, og alle kan deltage. Samme dag har Røde Kors, der også markerer sit 150 års jubilæum i år, landsøvelse for samaritter og international førstehjælpskonkurrence. Godt 25 hold fra hele Europa har meldt deres ankomst for at løse opgaver rundt i området, og børn kan blive sminket af Røde Kors-sminkører.

Markedsplads ved slottet

I løbet af efterårsferiens fem hverdage vil der være et væld af aktiviteter ved og på Sønderborg Slot. Der opstår en hel markedsplads ved slottet med bolchekogning, smagsprøver, 1864-quiz, 1864-spil, dukketeater, papirklip og meget mere. Hver dag er der cykelringridning og 1864-lege. Inde på slottet kan børn støbe deres egen tinsoldat. De kan deltage i legen ”1864 på hovedet” og lave deres eget 1864-billede.

Stort lysshow på slottets mure

Hver aften i efterårsferien vil der være et stort lysshow, som på slottets mure fortæller episoder fra krigen i 1864 bl.a. det omfattende bombardement af Sønderborg. Bag det store lysshow står Sønderborg Erhvervs- og Turistcenter samt en række sponsorer.

- Når vi i efterårsferien for alvor skruer op for 1864-aktiviteterne samtidig med, at DR's dramaserie ruller over skærmen, håber vi selvfølgelig, at rigtig mange vil benytte lejligheden til at opleve de steder, hvor historien rent faktisk udspillede sig og få en endnu bedre forståelse for denne del af Danmarks-historien, siger Karsten Justesen, chef for Sønderborg Erhvervs- og Turistcenter.

1864-Stratego og gratis app

Historiecenter Dybbøl Banke har sat fuld damp på aktiviteterne, og her kan børnene bl.a. prøve en metaldetektor og støbe deres egen kugle. Børnene kan spille dilemmaspillet ”Liv og ære” på den gratis app ”På sporet af 1864”. Ude ved nogle af skanserne står fortællere klar til at berette om slagets gang i 1864, og DGI står for et spil 1864-Stratego, hvor børnene selv er brikker.

Region Syddanmark støtter en række af aktiviteterne i efterårsferien som et led i regionens markering af 150-året for Slaget ved Dybbøl.

FAKTA - 1864 for børn

• De fleste aktiviteter er koncentreret på hverdagene i uge 42, men slottet og historiecenteret kører med fuldt program i begge weekender, mens Røde Kors-aktiviteterne finder sted lørdag 11. oktober.
  • Bag de mange aktiviteter i Sønderborg står Region Syddanmark, Sønderborg Kommune, Danmarks Radio, Sønderborg Erhvervs- og Turistcenter, Sønderborg Slot, Historiecenter Dybbøl Banke, Dybbøl Mølle og Røde Kors.
  • Man kan med fordel downloade den gratis app ”På sporet af 1864” i app store eller google play, inden man gennemfører spillet ”Liv og ære” ved historiecenteret.
  • Se det samlede program på www.dybboel2014.dk

Yderligere oplysninger: