Jane Kraglund forlader jobbet som administrerende sygehusdirektør på OUH

Administrerende sygehusdirektør på Odense Universitetshospital Jane Kraglund har fået nyt job som direktør på Aarhus Universitet.

Jane Kraglund har været administrerende sygehusdirektør på Odense Universitetshospital gennem de seneste fem år.

- Jeg er naturligvis ked af, at Jane Kraglund har valgt at tage imod nye udfordringer. Men omvendt glæder jeg mig over, at OUH i dag er et helt andet sted end for fem år siden, da Jane Kraglund fik stillingen som administrerende direktør på universitetshospitalet. Det siger sundhedsdirektør i Region Syddanmark Jens Elkjær, som i sin tid ansatte Jane Kraglund og som i alle årene har været hendes nærmeste overordnede.

- OUH har på fem år formået at forløse det store potentiale, som universitetshospitalet har. Det skyldes naturligvis et enormt arbejde fra dygtige medarbejdere på sygehusets mange afdelinger. Men det var ikke lykkedes uden også at have en stærk direktion. Og her har Jane Kraglund været et væsentligt omdrejnings- og samlingspunkt. Hun har insisteret på, at ændringer ikke sker ovenfra – men derimod sammen med organisationen. Det har ikke alene krævet talent, men også en helt enorm arbejdsindsats, som jeg skylder Jane Kraglund en stor tak for, siger Jens Elkjær.

Stolt af sine resultater

54-årige Jane Kraglund glæder sig over de resultater, OUH har nået.

- Jeg føler, at tidspunktet er rigtigt lige nu. OUH har gennemgået en fantastisk udvikling. På kvalitetsområdet. På forskningsområdet. I forhold til organisationen og økonomien. Og det er ikke bare noget, vi tror. Stort set alle målinger dokumenterer disse resultater. Så selv om vi stræber efter kvalitet i alt og aldrig når i mål, er jeg alligevel af den opfattelse, at de mål, der blev sat, da jeg tiltrådte på OUH med den brede pensel er indfriet, siger Jane Kraglund.

- Det store læs er trukket ude i afdelingerne. Det er her omdrejningspunktet er for de konkrete initiativer og resultater. Det har været en fornøjelse at være med til at understøtte dette arbejde og være med til at sætte kursen. Og det har været en fornøjelse at opleve et fantastisk samspil og den fælles vilje til at nå målene, siger Jane Kraglund.

Jane Kraglund fratræder sin stilling med udgangen af december 2014. Stillingen som administrerende direktør ved Odense Universitetshospital vil blive slået op og genbesat snarest muligt. I perioden fra at Jane Kraglund fratræder, og indtil stillingen er genbesat, konstitueres direktør Peter Fosgrau i stillingen som administrerende direktør.

Fakta om Jane Kraglund

Jane Kraglund er uddannet cand.scient.pol. ved Aarhus Universitet i 1988. Før sygehusdirektørjobbet var hun sundhedsdirektør med ansvar for primærsektor og kommunesamarbejde i Region Syddanmark fra 2007. I perioden 1997-2007 var Jane Kraglund sundhedsdirektør, først i Ribe Amt og siden Sønderjyllands Amt. Jane Kraglund har herudover bestridt stillinger indenfor og udenfor sundhedsvæsenet.

Foto af Jane Kraglund

Sundhedsdirektør Jens Elkjær, Region Syddanmark, mobil 29 46 71 25

Administrerende sygehusdirektør Jane Kraglund, Odense Universitetshospital, mobil 28 99 32 40