Syddanskere får tilbud om screening for tarmkræft

Borgere i aldersgruppen 50-74 vil over en fireårig periode blive tilbudt en screening for tarmkræft. Screeningen er en del af Kræftplan III og er et nationalt tiltag.

Hvert år får ca. 4.300 mennesker i Danmark konstateret tarmkræft, og dermed er tarmkræft en af de hyppigst forekommende kræftsygdomme i landet.

Med det formål at opdage kræften tidligere og dermed give patienten bedre chancer for overlevelse og større sandsynlighed for en mere skånsom behandling, er Region Syddanmark ligesom de øvrige regioner begyndt at screene for tarmkræft fra 1. marts 2014.

Det betyder, at alle danskere i alderen 50 til 74 år fremover vil modtage tilbud om at blive screenet for tyk- og endetarmskræft.

- Vi ved, at én ud af tyve danskere vil opleve at blive ramt af tarmkræft, og derfor kan det give god mening at screene. Screeningen kan i bedste fald fange kræften i opløbet, inden den får et for stort forspring, og jeg vil gerne opfordre borgerne i regionen til at benytte sig af tilbuddet, når de bliver kontaktet med brev, siger sundhedsudvalgsformand i Region Syddanmark Poul-Erik Svendsen (S).

Regionerne screener på nuværende tidspunkt allerede for brystkræft og for livmoderhalskræft.

Screeningen foregår derhjemme

Målgruppen vil få tilsendt et brev og udstyr til at foretage en afføringsprøve. I brevet er det nøje forklaret, hvordan borgerne skal bruge udstyret.

Prøven skal sendes til laboratoriet på Vejle Sygehus, som undersøger, om der er tegn på usynligt blod i afføringen. Blod i afføringen kan nemlig kan være et tegn på kræft.

Hvis der er tegn på blod, bliver borgerne indkaldt til en kikkertundersøgelse, der bliver foretaget på sygehusene i enten Vejle, Aabenraa, Esbjerg eller Nyborg. Hvis der er tegn på kræft, vil sygehusene påbegynde behandlingen med det samme.

Indkaldelser over fire år

Da indkaldelserne foregår over fire år, så kan det vare lidt, før borgerne får tilbuddet. Nedenfor er en oversigt over, hvornår borgerne kan forvente at blive indkaldt.

• Borgere født i juni, april, september inviteres i 2014
  • Borgere født i november, august, januar inviteres i 2015
  • Borgere født i maj, juli, oktober inviteres i 2016
  • Borgere født i marts, februar, december inviteres i 2017

Interesserede borgere kan læse mere på vores side om tarmkræftscreening.

Yderligere informationer:

Formand Poul-Erik Svendsen (S), Sundhedsudvalget, Region Syddanmark, tlf. 2920 1200
Direktør Per Busk, Sundhed, Region Syddanmark, tlf. 2172 6687

Kontaktoplysning