Flere ressourcer til børne- og ungdomspsykiatrien

Børne- og ungdomspsykiatrien i Region Syddanmark får nu tilført fem millioner kroner, der skal afhjælpe de aktuelle problemer, der er på området. Samtidig bliver der koblet et konsulentbureau på, der i samarbejde med sygehusledelse og afdelinger skal finde varige løsninger til sikring af en fremtidssikret og robust børne- og ungdomspsykiatri.

Med en ekstrabevilling på fem millioner kroner giver regionsrådet i Region Syddanmark nu psykiatrisygehuset en håndsrækning til at rette op på den særlige situation på de børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger i Odense, Esbjerg, Kolding og Augustenborg.

Nogle af afdelingerne i børne- og ungdomspsykiatrien har blandt andet været påvirket af implementeringen af nyt it- og registreringssystem. Det har for nogle betydet, at de ikke har nået at se så mange patienter som planlagt ved årets begyndelse.

Trivsel og arbejdsglæde mere i fokus

Læger fra børne- og ungdomspsykiatrien i Kolding-Augustenborg har offentligt rejst en række problemstillinger i forhold til ressourcer, kvaliteten af behandlingen og det lægefaglige niveau.

Nu håber Thies Mathiasen (DF), formand for regionens psykiatri- og socialudvalg, at ekstrabevillingen kan bidrage til, at afdelingerne kan nå de aktivitetskrav, som er fastlagt, samtidig med, at medarbejdernes trivsel og arbejdsglæde kommer mere i fokus:

- Der er ingen tvivl om, at børne- og ungdomspsykiatrien er under pres lige nu, og det skal vi selvfølgelig tage hånd om. Der er allerede sat en del initiativer i søen, og med de ekstra fem millioner kan vi understøtte den fortsatte udvikling frem mod en robust og fremtidssikret børne- og ungdomspsykiatri, siger han.

Som led i genopretningsplanerne vil psykiatriledelsen nu inddrage et konsulentfirma i processen, der i tæt samarbejde med sygehusledelse og afdelinger skal komme med forslag til den fremadrettede drift og organisering af den samlede børne- og ungdomspsykiatri i Region Syddanmark.

Forslaget skal behandles i regionsrådet.