Ingen patienter uden læge i Esbjerg

Region Syddanmark arbejder konstant på at rekruttere nye læger til hele Syddanmark, og selvom der i øjeblikket er behov for flere læger i Esbjerg, forsikrer regionen, at alle borgere har adgang til en læge.

Alle borgere i Region Syddanmark har adgang til en praktiserende læge. Sådan har det altid været, og sådan vil det fortsat være – også i Esbjerg

For selvom flere læger har ladet sig pensionere eller er stoppet af andre årsager, så vil alle borgere i Esbjerg have adgang til en læge ligesom i resten af regionen. Det fastslår afdelingschef i praksisafdelingen i Region Syddanmark, Frank Ingemann Jensen.

- Borgerne behøver ikke bekymre sig. Det er ikke første gang, vi har stået med en udfordring i forhold til at tiltrække læger, og hver gang har vi i samarbejde med lægerne formået at finde løsninger. Det gør vi også i Esbjerg.

Det har altid været svært at tiltrække læger til yderområderne i Danmark, og det gør sig også gældende i Region Syddanmark. Men et godt samarbejde med de praktiserende læger og alternative løsninger har sikret borgerne lægehjælp.

Svært udgangspunkt

I Region Syddanmark har man længe været bevidst om, at flere læger i Esbjerg-området nærmede sig pensionsalderen. Kombinationen af mange ældre læger, der går på pension og mange solopraksis gør det meget svært at finde nok nye læger, der vil tage over.
Der er nemlig ikke nok nye læger i uddannelsessystemet til at udfylde alle de ledige stillinger, og de fleste unge læger, som man vil lokke til udefra, vil helst arbejde sammen med flere læger i større lægehuse og ønsker ikke at overtage en solopraksis.

Jagten på løsningerne er i gang

Region Syddanmark har igennem en lang periode arbejdet med flere tiltag, der skal være med til at sikre lægehjælpen, men det er ikke ligetil.

- Der er ganske enkelt ikke nok læger til at besætte stillingerne i regionen, men vi rekrutterer de læger, vi kan, og vi finder alternative løsninger der, hvor vi ikke kan, fortæller Frank Ingemann Jensen.

Region Syddanmark har afholdt en slags datingmøder med yngre læger, der er på vej til at starte egen praksis og eksisterende praktiserende læger. Og den 17. og 18. januar 2014 afholder regionen sammen med Esbjerg Kommune i samarbejde med PLO Syddanmark en praksismesse i Esbjerg, hvor 13 praksisser tager imod 13 yngre læger og deres familier.
Men uanset hvor mange tiltag regionen gennemfører, så er lægemanglen et stort problem – og ikke kun i Syddanmark.

Modeller sikrer lægehjælp

Region Syddanmark er dog klar med en plan, hvis situationen bliver forværret i Esbjerg. Regionen har gode erfaringer med to alternative praksismodeller, der kan tages i brug, hvis der skulle opstå et behov.

Enten kan regionen lave aftaler med andre praktiserende læger og få dem til at drive praksisserne ved hjælp af vikarer, eller også kan regionen etablere en decideret regionsdrevet klinik.

Yderligere information:

Afdelingschef Frank Ingemann Jensen, Praksisafdelingen, Region Syddanmark, tlf. 2920 1381