Hans Philip Tietje valgt til formand for Udvalget for dansk-tysk samarbejde

Udvalget for dansk-tysk samarbejde i Region Syddanmark har onsdag konstitueret sig og valgt Hans Philip Tietje (V) til formand og Poul Andersen (S) som næstformand.

Regionsrådet i Region Syddanmark nedsatte for nylig Udvalg for dansk-tysk samarbejde som ét af ni stående politiske udvalg.

Onsdag konstituerede udvalget sig med Hans Philip Tietje (V) som formand og Poul Andersen (S) som næstformand i udvalget.

Tilføre ny dynamik

Den nye udvalgsformand understreger, at man i udvalget gerne vil tilføre samarbejdet over landegrænsen ny dynamik.

- Vi tror på, at der ligger et betydeligt potentiale, som kan skabe vækst og udvikling i grænseregionen. Disse muligheder skal udnyttes, og vi skal have skabt konkrete resultater – gerne i samarbejde med de Sønderjyske kommuner, siger Hans Philip Tietje.

Danmarks grænseregion

Han påpeger samtidig, at Region Syddanmark er Danmarks eneste ”rigtige” grænseregion.

- Vi har en særlig interesse i at fjerne barrierer og udvikle det helt konkrete grænseoverskridende samarbejde i Sønderjylland. Både når det gælder det grænseoverskridende arbejdsmarked og det gensidige sprog- og kulturkendskab mellem dansk og tysk. Fokus i det grænseoverskridende samarbejde skal være på konkrete resultater til gavn for syddanske borgere og virksomheder, tilføjer Hans Philips Tietje.

Mange fælles interesseflader

Udvalget skal opsøge og arbejde løbende med de muligheder inden for kultur, uddannelse og forskning, sundhed, arbejdsmarked, turisme og erhvervsudvikling, som kan bidrage til en positiv udvikling i Region Syddanmark og i grænseregionen.

- Den regionale udvikling i grænseregionen er et arbejdsområde, hvor regionen har rigtig mange fælles interesseflader med øvrige aktører både på dansk og tysk side, herunder især samarbejdet med delstaten Slesvig-Holsten, understreger Hans Philip Tietje.

Billede af Hans Philip Tietje:

Medlemmerne i udvalget

Udvalget for dansk-tysk samarbejde får følgende medlemmer:

Hans Philip Tietje (V), Poul Andersen (S), Peter Kofod Poulsen (DF), Jens Møller (V) , Carsten Abild (V), Vibeke Syppli Enrum (EL) og Bente Gertz (S).

Yderligere oplysninger:

Hans Philip Tietje (V), formand for Udvalg for dansk-tysk samarbejde, mobil 4033 8121