Kvinder over 65 år inviteres til undersøgelse for livmoderhalskræft

Region Syddanmark har nu tilbudt alle syddanske kvinder, der ufrivilligt kan være faldet ud af screeningsprogrammet for livmoderhalskræft, en ny undersøgelse. De sidste invitationer er netop sendt ud.

I disse dage modtager omkring 4.500 syddanske kvinder over 65 år et brev fra Region Syddanmark, hvor de for en sikkerheds skyld får tilbudt en afsluttende undersøgelse for livmoderhalskræft.

Kvinderne får tilbuddet, fordi der er tvivl om, hvorvidt deres registrerede framelding i indkaldesystemet for livmoderhalskræftscreening skyldes, at de selv havde meldt sig fra eller skyldes en it-mæssig fejl.

Der er tale om en sidste opfølgning på sagen om livmoderhalskræftscreening, som tidligere har resulteret i, at 7.500 syddanske kvinder mellem 23 og 65 år, der var frameldt programmet, blev gentilmeldt og fik tilbudt en undersøgelse for livmoderhalskræft.

I forlængelse af det besluttede regionerne efterfølgende at frameldte kvinder, der i mellemtiden var fyldt 65 år, og som derfor ikke længere er omfattet af screeningsprogrammet, skulle gives et tilbud om en afsluttende undersøgelse.

- Vi ved, at der blandt de kvinder, vi skriver til nu, er nogle, der selv har meldt sig fra programmet på et tidligere tidspunkt. Men vi vil gerne være sikre på, at vi ikke kommer til at overse nogle, og derfor skriver vi til alle frameldte kvinder over 65 år, så alle får muligheden for en kontrolundersøgelse. For en sikkerheds skyld går vi altså både med livrem og seler, siger direktør Per Busk, Sundhed, Region Syddanmark.

Han tilføjer, at der blandt de kvinder, der nu inviteres til undersøgelse, ikke er nogen, der har fået stillet en diagnose for livmoderhalskræft efter frameldingstidspunktet.

Kvinder fra Fyns og Ribe Amt

Frameldingerne fandt sted i perioden fra 1981–2007 og knyttede sig til it-systemer, der ikke har været i brug siden 2007.

Konsekvensen af frameldingerne var, at de berørte kvinder, der på frameldingstidspunktet var bosat i det tidligere Fyns Amt og Ribe Amt, ikke fik regelmæssige invitationer til undersøgelse for livmoderhalskræft.

Formålet med undersøgelsen er at forebygge, at celleforandringer udvikler sig til livmoderhalskræft.

Kvinder, der har modtaget et brev, skal kontakte deres egen læge for at bestille en tid.

Direktør Per Busk, Sundhed, Region Syddanmark, telefon 21 72 66 87