Ni millioner kroner til at styrke eksporten af velfærdsteknologi

Regionsrådet bevilger 8.975.000 kr. til medfinansiering af Innovationsnetværk for Sundhed og Velfærdsteknologi, der skal bidrage til øget vækst inden for området.

Det globale marked for velfærdsteknologi rummer et stort potentiale, hvis man i Danmark formår at øge udviklingen af globalt konkurrencedygtige produkter, services og virksomheder. Det er en udfordring, som et nyt, nationalt innovationsnetværk med klyngeorganisationen Welfare Tech i spidsen vil imødekomme.

Derfor søgte Welfare Tech i samarbejde med en række partnere om medfinansiering af netværket hos Syddansk Vækstforum, der indstillede projektet til støtte i regionsrådet. Regionsrådet er overbevist om sektorens potentiale og bevilger derfor 8.975.000 kr. til Innovationsnetværk for Sundhed og Velfærdsteknologi, fortæller regionsrådsformand Carl Holst (V):

- Lige siden regionernes oprettelse har vi i Region Syddanmark haft stor fokus på sundheds- og velfærdsteknologi. Vores fokuserede indsats har været med til at gøre os til en af Europas førende regioner inden for området. Med et yderligere skub kan vi sætte gang i eksporten af vores viden og teknologi, som kan bidrage til vækst i regionen. Det vil vi i Region Syddanmark selvfølgelig gerne støtte, siger Carl Holst.

Innovationsnetværket har som mål at udvikle løsninger, der fremmer borgernes muligheder for at blive i eget hjem, så længe de selv ønsker det, og som reducerer borgerens behov for personlig og praktisk hjælp - til gavn for både borger og samfund. Samtidig vil innovationsnetværket sikre en bedre kommerciel udnyttelse af velfærdsteknologiens globale vækstpotentiale.

Opbakning fra erhvervslivet

176 private virksomheder – heraf 70 fra Region Syddanmark – har meldt ud, at de gerne vil være en del af innovationsnetværket. I alt bidrager de involverede virksomheder med knap 23 mio. kr., så fra erhvervslivets side er der stor opbakning til projektet, og det glæder Carl Holst:

- Det er klart, at netværket først og fremmest skal drives af og have rod i det private erhvervsliv. Det er helt fundamentalt, for ellers ville der ikke være meget fremtid i det. Derfor er jeg glad for, at virksomheder over hele landet vil deltage. Det giver os en unik mulighed for i fællesskab at udvikle endnu bedre løsninger i fremtiden, siger han.

Fakta om Innovationsnetværk for Sundhed og Velfærdsteknologi:

• Innovationsnetværket er ét af 22 innovationsnetværk, der er godkendt for perioden 2014 – 2018.
  • Konsortiet består af partnerne Welfare Tech, MedTech Information Center, Delta, Alexandra Instituttet, Teknologisk Institut, Syddansk Universitet, Væksthus Hovedstaden, Aalborg Kommune og Syddansk Sundhedsinnovation.
  • Konsortiet er blevet godkendt som nationalt innovationsnetværk af Rådet for Teknologi og Innovation under Forsknings- og Innovationsstyrelsen, som også har støttet netværket med 12 mio. kr.
  • Innovationsnetværk for Sundhed og Velfærdsteknologi har et samlet budget på 54.183.000 kr.
  • Læs mere om netværket og Region Syddanmarks støtte under punkt 24 i Syddansk Vækstforums beslutningsreferat.

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Carl Holst, Region Syddanmark, tlf. 4032 5210