Ekstremsport i fodsporene fra 1864

Region Syddanmark støtter et nyt sportsarrangement, der samler deltagere fra både Danmark og Tyskland.

Ekstremsports-arrangementet Adventurerace 1864, der er med til at markere 150-året for Slaget ved Dybbøl, har fået stor opbakning fra både dansk og tysk side og er med til at samle sportsfolk i grænseregionen.

Idéen bag arrangementet er at bruge historien til at skabe en sportsevent, der kan samle deltagere på tværs af landegrænserne.

Regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst (V), glæder sig over arrangementet.

- Vi ønsker en bred markering af 150-året for Slaget ved Dybbøl, som giver danskere og tyskere mulighed for at mødes og få en god oplevelse sammen. Og her er inddragelse af et sådant sportsligt arrangement en god idé. Samtidig kan vi glæde os over, at denne sportsbegivenhed er med til at trække flere tyske sportsfolk til det sønderjyske område, påpeger Carl Holst.

Startskuddet til strabadserne i Adventurerace 1864 lyder klokken 24 natten til lørdag ved Dannevirke, der er beliggende på den tyske side af den nuværende grænse.

I soldaternes fodspor

Ifølge arrangørerne er der deltagelse for alle, der gerne vil prøve kræfter med den fysisk udfordrende sportsgren.

Deltagerne i de forskellige klasser ved dog ikke på forhånd, hvad de vil blive stillet over for af udfordringer, men de vil alle blive sat på opgaver, der foregår både til lands, til vands og i luften. Udgangspunktet for alle deltagere er, at de skal bevæge sig i fodsporet af soldaternes rute fra slaget i 1864.

”Challenge” er distancen, som er egnet for motionister og andre deltagere med lidt eller ingen erfaring. Ruten er begyndervenlig og kræver intet særligt udstyr. De hurtigste forventes at kunne gennemføre distancen på godt seks timer.

Man kan også løbe den mere udfordrende distance ”Master”, hvis man er erfaren adventureløber. Denne begynder ved Dannevirke i Tyskland og slutter i Sønderborg, og her ventes der en vindertid på 18 timer, oplyser arrangørerne.

Adventurerace 1864 er støttet økonomisk af Region Syddanmark.

Læs mere om Adventurerace på deres hjemmeside

For yderligere information:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, telefon 4032 5210.