To projekter vinder Åbenhedsprisen 2013

Markante initiativer fra OUH og sygehuset i Vejle styrker forholdene for patienter og deres pårørende - og udløser Åbenhedsprisens præmie på 250.000 kr.

Ikke én, men to vindere af Åbenhedsprisen 2013 er nu fundet.

Vinderne blev projekterne ”Tid og Nærvær” fra Hæmatologisk Afdeling, Odense Universitetshospital  samt ”Patient- og pårørenderådet for kræftramte” fra Direktionssekretariatet, Sygehus Lillebælt, Vejle. De øvrige tre nominerede fik en delt andenplads.

Og de blev hyldet fredag 4. april i Kulturhuset Svendborg og præmieret af Region Syddanmark, fordi projekterne i særlig grad er med til at fremme dialog, åbenhed og borgerinddragelse.

Frivilligt tilskud og råd til patienter

På afdelingen for hæmatologi – blodsygdomme – på OUH har de åbnet dørene og lukket 18 frivillige ildsjæle fra Kræftens Bekæmpelse ind. Og det har fået ekstra smil frem på læberne hos patienterne, som fire aftener om ugen får besøg af to frivillige, der efter behov blandt andet går ture, arrangerer film- og sangaftener eller lytter til patienterne.

Også fredagens anden vinder fra sygehuset i Vejle lytter til patienterne. Her har personer diagnosticeret med kræft og deres pårørende mulighed for at forbedre behandlingen. Gode ideer og erfaringer veksles gennem et råd – med seks patienter, seks pårørende og seks medarbejdere - til synlige gevinster. Fx pjecer til kræftpatienter og pårørende, som oplyser om, hvad de selv kan gøre, for at forløbet bliver mere sikkert.

- Vi har valgt to ligeværdige projekter, fordi de i særlig grad aktiverer og sætter patienterne og deres nære i centrum. Og det har de formået ved at lære af og inddrage frivillige kræfter, som letter hverdagen for patienter, deres familier samt personale, siger regionrådsmedlem Pia Tørving (S), der har været den ene af to formænd i årets dommerkomite.

Hun bakkes op af medformand i komiteen, regionsrådsmedlem Bo Libergren (V), som overrakte  blomster, diplomer og en check til vinderne.

- Selvom alle gode forslag ikke vinder, så sejrer hele regionen med prisen, fordi den er med til at blænde op for væsentlige initiativer, som bryder vaner til gavn for syddanskerne.

Overraskelse, glæde og skulderklap

Det kom bag på begge repræsentanter fra vinderafdelingerne, at de nu med en delt førsteplads og en kvart million kroner til deling kan kalde sig regionsmestre i åbenhed.

- Vi er utroligt glade for den støtte og anerkendelse, vi får med prisen. De frivillige yder et kæmpe arbejde, og det vil patienterne blive ved med at få glæde af fremover, sagde en glad Anne-Mette Thomsen, oversygeplejerske og repræsentant for projektet ”Tid og Nærvær”.

På scenen i Guldsalen i Kulturhuset knyttede Trine Læssø Sørensen, formand for patient- og pårørenderådet, også en kommentar til prisen.

- Med vores projekt håber vi, at andre afdelinger kan føle sig inspireret og på samme måde inddrage patienter og pårørende som ligeværdige parter i planlægningen af behandlingen.

Foruden de to projekter var afdelingerne Lokalpsykiatri Fredericia, Neonatal- og barselsklinikken på Sygehus Sønderjylland og Indkøbsafdelingen i regionshuset i Vejle nomineret.

Yderligere oplysninger:

Regionrådsmedlem Bo Libergren (V), medformand for dommerkomiteen, Region Syddanmark, 2920 1800

Regionrådsmedlem Pia Tørving (S), medformand for dommerkomiteen, Region Syddanmark, 2889 6906

Kommunikationsdirektør Søren Braun, Region Syddanmark, 2920 1870

Kontaktoplysning