Kunstudstilling åbner døre til vækst i Syddanmark

23 kunstnere fra Island, Færøerne og Grønland kan med pensel og kraftfulde skulpturer være med til at bidrage positivt til bundlinjen hos syddanske virksomheder.

60 nordatlantiske kunstværker; malerier, skulpturer, glaskunst, fotokunst og videoinstallationer bliver vist frem på kunstudstillingen ”North Atlantic Greeting” – på Esbjerg Rådhus den 8. april. Udover at fungere som et stort udstillingsvindue, der viser det særegne ved nordatlantisk kunst og kultur, er det meningen, at syddanske og nordatlantiske virksomheder skal knyttes tættere sammen i erhvervs-netværk.

Også interesserede borgere, institutioner og turister kan få et indblik i de nordatlantiske lande ved at besøge vandreudstillingen, som er planlagt i et samarbejde mellem Det Nordatlantiske Hus og Region Syddanmark, som støtter med 250.000 kroner fra kulturpuljen.

- Det glæder mig, at udstillingen sætter fokus på det historiske og kulturelle bånd, der traditionelt har bundet de nordatlantiske lande sammen. Men kunsten kan også være med til at gøde det uopdyrkede potentiale inden for erhverv og på uddannelsesområdet i de nordatlantiske lande, siger regionrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark.

Netværk der dur

En, der allerede har haft positive oplevelser via udstillingen, er virksomhedsejer Thorbjørn Stegelmann fra it-virksomheden NANOK Consulting ApS i Otterup nord for Odense. Gennem erhvervsnetværket Nordatlantisk Erhvervsklub, var han med, da udstillingen blev skudt i gang i Det Nordatlantiske Hus i Odense i november 2013.

- Det var en rigtig god oplevelse at mødes om noget andet end fodbold – og kunsten giver os noget fælles at tale om. Jeg har fået kontakter til andre virksomheder og åbnet døre til brancher, jeg normalt ikke har haft adgang til, forklarer Thorbjørn Stegelmann, som understreger, at netværket bliver brugt som led i en langsigtet strategi til at øge virksomhedens vækst.

Kunst på tværs af grænser

Det, at udstillingen er mobil, betyder, at kunsten og erhvervsnetværket forgrener sig ud i regionen. Efter udstillingen i Esbjerg vandrer den nordatlantiske kunst videre til Kolding Bibliotek og derfra over grænsen til Flensborg.

Dermed bidrager kunsten til at støtte op om regionens indsats for kulturelt og erhvervsmæssigt samarbejde på tværs af landegrænser.

Når udstillingen åbnes rundt om i regionen, inviteres relevante repræsentanter fra erhvervsliv, uddannelser og det politiske liv i regionen og fra de nordatlantiske lande. Der vil være fokus på virksomheder, som allerede samarbejder med Island, Færøerne og Grønland eller har intentioner om det.

Fakta om udstillingen:

I Region Syddanmark udstilles i 2014 omkring 60 kunstværker; malerier, skulpturer, glaskunst, fotokunst og videoinstallationer. Værkerne er udvalgt i samarbejde med den grønlandske kunstnersammenslutning KIMIK og Norden Huse i Island og på Færøerne.

Hvor og hvornår:

• Esbjerg Rådhus, Rådhussalen, Torvegade 74, 6700 Esbjerg, d. 8. april – d. 2. maj 2014.
  • Kolding Bibliotek, Torvet Slotssøvejen 4, 6000 Kolding, d. 5. august – d. 31. august. 2014.
  • Dansk Centralbibliotek, Nordstrasse 59 D, 24939 Flensborg, d. 6. november – d. 28. november 2014.

Kunstnere fra Grønland: Lisbeth Karline Poulsen, Mike Jacobsen, Julia Pars, Anne-Mette Arendt, Ivalo Abelsen, Jannie Jørgensen, Camilla Nielsen, Pierre André Auzias, Ivan Burkal, Buuti Pedersen, Naja Rosing-Asvid, Lisa Kreutzmann, Arnanguaq Høegh.

Kunstnere fra Færøerne: Brandur Patursson, Tróndur Patursson, Borgný Patursson, Hanni Bjartalið.
Kunstnere fra Island: Jóna Gold, Magnús Helgason, Kríudóttir, Anne Herzog, Dodda Maggý, Sigurður Guðjónsson.

For yderligere information:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 4032 5210