Virkeligheden skal udvikle fremtidens hjælpemidler

På Carefestival 5.-7. september i Fredericia vil Syddansk Sundhedsinnovation vise, hvordan de arbejder med brugerdreven innovation. På deres stand ”Maskinrummet” kan brugere være med til at udvikle ideer til løsninger, der kan lette hverdagen for mennesker med handicap. Syddansk Sundhedsinnovation vil også vise konkrete eksempler på, hvordan de med innovativ tænkning har udviklet løsninger til gavn for patienter i sundhedsvæsenet.

- Det er en af hjørnestenene i brugerdreven innovation, at vi sætter patienter og borgere i centrum for vores arbejde. Det gælder både, når vi får brugernes ideer på bordet, og når vi videreudvikler ideerne til konkrete løsninger. Vi kan ikke udtænke nye løsninger til socialområdet, uden at de mennesker, det hele handler om, er med hele vejen. Så kom og vær med. Carefestivalen er jo netop åben for alle, lyder det fra regionsrådsformand Carl Holst (V).

Eksempler fra virkeligheden

Syddansk Sundhedsinnovation vil på Carefestivalen også vise eksempler på tidligere udviklede løsninger, hvor patienter og borgere har spillet en aktiv rolle. For eksempel hvordan brugerinvolvering har været med til at kvalificere byggeriet af en helt ny institution, Lilleskov i Nyborg. Patienter har også bidraget til produktudviklingen af en sikkerhedsmæssig forsvarlig seng til brug i psykiatrien. Der vil også blive præsenteret projekter, hvor produkter stadig er under udvikling. Det drejer sig blandt andet om brugen af elektronisk kommunikation på socialområdet.

- Vi glæder os til at se reaktioner på vores arbejde. Det er altid spændende at se, hvad brugere siger, uanset om det er patienter, beboere, pårørende eller fagfolk. Det er ude i virkeligheden, vi høster den allermest brugbare viden, som vi så omsætter i et produkt, der er til størst mulig glæde, siger konstitueret direktør Diana Arsovic Nielsen, Syddansk Sundhedsinnovation.

Fint besøg

Syddansk Sundhedsinnovation har skabt opmærksomhed med løsninger som shared care og standardrum i forbindelse med nyt sygehusbygger, og der er da også allerede stor interesse for standen. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at H. K. H. Prinsesse Marie besøger standen. Her vil regionsrådsformand Carl Holst også være til stede. Han har bemærket den store opmærksomhed omkring Syddansk Sundhedsinnovation.

- Der er en enorm interesse for den syddanske investering i sundheds- og velfærdsinnovation, men det er også lidt et columbusæg, vi har fundet frem til: Med en sammenhængende satsning styrker vi tre bundlinjer som region. Vi effektiviserer sundhedsvæsenet, patienterne får en bedre behandling og lokale virksomheder, der udvikler løsningerne, får et løft og kan sikre arbejdspladser og eksport med afprøvede produkter, siger Carl Holst.