Lån en designer - og øg indtjeningen

Med en designkupon får syddanske virksomheder nu en økonomisk håndsrækning til at ”låne” en designer.

Design er mere end formgivning og farvevalg, for designdrevet innovation kan i høj grad medvirke til at styrke virksomhedernes konkurrenceevne.

Det viser flere analyser, som fortæller, at virksomheder, der anvender design, har op til 20 procent større vækst og højere eksportandel, end virksomheder, der ikke anvender design.

Derfor har Syddansk Vækstforum økonomisk støttet projektet ”Designkupon – lån en designer” via klyngesamarbejdet Design2innovate.

Designkupon giver tilskud

”Lån en designer”-ordningen betyder, at en virksomhed kan få økonomisk hjælp til indkøb af designydelser i forbindelse med konkrete udviklingsprojekter.

Ordningen er målrettet virksomheder, der har enten ingen eller begrænset erfaring med køb af designydelser. Med en designkupon kan virksomheder få 50 procent i tilskud til køb af forskellige designydelser, eksempelvis produkt- og servicedesign, kommunikations- eller forretningsdesign.
Tilskuddet kan maksimalt udgøre 100.000 kr. pr. projekt.

Skal fremme samarbejde

- Vækstforum har valgt at støtte et visionært initiativ, der bygger på de designkompetencer, som vi har i regionen. Samtidig er det unikke samarbejde mellem private virksomheder, offentlige institutioner og uddannelser om netop at øge brugen af design i produktionen af stor værdi. Og her tænker jeg ikke blot på regionen - men på hele landet på sigt, siger formand for Syddansk Vækstforum, Carl Holst (V), som også er formand for regionsrådet.

Der kan gives støtte til forskellige typer designydelser. Det kan eksempelvis dreje sig om kommunikationsdesign, produkt- og servicedesign eller forretningsdesign.

Fakta om Design2Innovate

• Design2nnovate, der blev etableret i 2011, har i dag flere end 250 medlemmer - størstedelen er private virksomheder.
  • Design2Innovate tilbyder en række aktiviteter med fokus på, hvordan design kan styrke virksomheder i produkt-, service- og forretningsudviklingen. De deltagende virksomheder har undervejs deltaget i innovationscamps, kompetenceudvikling og netværksaktiviteter, og der er indtil nu gennemført ca. 30 designkonsultationer hos små og mellemstore syddanske virksomheder.
  • Design2Innovate har en stærk forankring i det regionale forsknings- og designmiljø, partnerskab med nationale designorienterede virksomheder og offentlige institutioner samt et internationalt fokus.
  • Design2innovate får ud over støtte fra EU og Region Syddanmark også støtte fra Design City Kolding, Dong Energy og LEGO, ligesom store danske virksomheder som LEGO, Dong Energy, Ecco og Rambøll bakker designsatsningen op. Herudover bidrager en lang række virksomheder og uddannelsesinstitutioner med arbejdstid til projektet.
  • Design2innovate har et samlet budget på 52 mio. kr. over fire år. Vækstforum har støttet med 36 mio. kr. Med tilsagn om yderligere 1,8 mio. kr. fra Regionalfonden udgør den samlede støtte fra Syddansk Vækstforum ca. 37,8 mio. kr.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 4032 5210