Håndværkere klædes på til store byggerier

Region Syddanmark skal i de kommende år være bygherre på sygehusbyggerier for omkring 9 mia. kr. Derudover skønner Væksthus Syddanmark, at der samlet vil være byggeprojekter for 135 mia. kr. i regionen de kommende år.

- Det er en historisk stor opgave som bygherre, og det er historisk mange store muligheder for lokale virksomheder, siger regionsrådsformand, Carl Holst (V)

For at få så mange virksomheder til at byde ind på opgaverne, inviterer regionen nu til byggemøder, hvor mindre og mellemstore virksomheder kan få at vide, hvordan de gennem projektet ”Klar til Anlægsopgaver” kan blive klædt på til at byde ind på sygehusbyggerierne. I går blev det første af disse møder afholdt på Syddansk Universitet i Odense.

- Vi får de bedste resultater, når vi tænker i helheder. I Region Syddanmark skal vi både bygge sygehuse og støtte erhvervsudviklingen, siger regionsrådsformand Carl Holst (V), som glæder sig over det store fremmøde i går.

- Her har vi så en mulighed for som bygherre at få flere bud på banen, og dermed få det bedste byggeri for pengene, mens vi på samme tid som vækstfremmer kan hjælpe flere lokale håndværkere til at kunne byde ind på de store opgaver, siger han.

På informationsmøderne vil håndværkerne kunne høre om, hvordan det er at arbejde på et byggeri midt i et sygehus i drift. Og der vil være mulighed for at stifte bekendtskab med ”Klar til Anlægsopgaver”, hvor små og mellemstore virksomheder hjælpes til for eksempel at gå sammen i konsortier om at byde ind på opgaverne.

- Byggemøderne om sygehusbyggerierne er kun første skridt mod at blive klædt på til store anlægsopgaver. Jeg vil gerne opfordre virksomheder til at tage del. Vi tilbyder naturligvis redskaber som for eksempel projektet ”Klar til Anlægsopgaver”, men det bliver først en succes, når virksomheder arbejder med at skabe rammerne, siger Carl Holst.

FAKTA - Her holdes de næste informationsmøder:

Hjerting Badehotel, Esbjerg. Tirsdag 22. oktober 16.30 til 18.30

Kolding Sygehus. Torsdag 24. oktober 16.30 til 18.30