Udstilling om Dybbøl tager på turné

17. november slår Schleswig-Holsteinische Landesbibliothek i Kiel dørene op til udstillingen ”Mennesker i krigen – 1864 – Menschen im Krieg”. Vandreudstillingen, der er tekstet på både dansk og tysk, vil i løbet af det næste halvandet år blive vist på Sønderborg Slot og Nationalmuseet i København.

Har du tænkt over, hvad der optog den almindelige dansker eller tysker under krigen i 1864? Eller kunne du tænke dig at vide, hvilke tanker soldaterne, der kæmpede i Slaget ved Dybbøl, gjorde sig?

Så har du fra 17. november muligheden for at få stillet din nysgerrighed. Her åbner udstillingen ”Mennesker i krigen – 1864 – Menschen im Krieg” i Schleswig-Holsteinische Landesbibliothek i Kiel, og i løbet af det næste halvandet år vil den kunne opleves først på Sønderborg Slot og siden på Nationalmuseet i København. Derpå vil den fra 18. april 2015 – på årsdagen for Slaget ved Dybbøl – blive en permanent del af Historiecenter Dybbøl Banke.

Udstillingen vil fokusere på krigens personlige historier – både civile og militære, slesvigske, danske og tyske. Besøgende vil kunne opleve personlige historier fra forskellige parter i krigen, som for eksempel soldater, sygeplejersker, feltpræster, krigskorrespondenter og politikere. Samtidig vil også civile borgere, digtere og kunstnere give et indblik i, hvordan krigen påvirkede den almindelige befolkning.

Udstillingens tema er historisk, men designet er nutidigt, enkelt og stramt. Det afspejler, at der fortælles historie ud fra en nutidig synsvinkel.

En fælles historie

Museumsinspektør på Sønderborg Slot, Inge Adriansen, er begejstret for den nye udstilling:

- Det har været særdeles spændende at lave udstilling om et af de vanskelige temaer i den fælles dansk-tyske historie, og det er foregået helt uden problemer. Ved at lægge fokus på krigsdeltagernes oplevelser i stedet for de politiske forviklinger og militærstrategien, håber vi at få nutidens unge i tale, siger hun.

Direktør for Schleswig-Holsteinische Landesbibliothek, Jens Ahlers, er glad for at kunne byde borgerne i Slesvig-Holsten indenfor til den specielle udstilling:

- Vi glæder os meget over at fortsætte det årelange, succesfulde samarbejde med Sønderborg Slot. Gennem århundreder har vore områder haft en fælles historie, både på det venskabelige og det krigeriske plan. I nutiden kan vi heldigvis samarbejde nært om alle temaer, siger han.

Fakta

Vandreudstillingen ”Mennesker i krigen – 1864 – Menschen im Krieg” vil blive vist følgende steder:

17. november 2013 – 16. marts 2014
Schleswig-Holsteinische Landesbibliothek, Kiel

11. april 2014 – 26. oktober 2014
Museum Sønderjylland / Sønderborg Slot

7. november 2014 – 1. marts 2015
Nationalmuseet, København

Herefter vil den fra 18. april 2015 blive en permanent del af Historiecenter Dybbøl Banke.

Udstillingen ”Mennesker i krigen – 1864 – Menschen im Krieg” er blandt andet støttet med midler, der er afsat af regionsrådet i Region Syddanmark.

Yderligere information:

Museumsinspektør Inge Adriansen, Sønderborg Slot, telefon 29 38 75 96, mail inad@museum-sonderjylland.dk

Direktør Jens Ahlers, Schleswig-Holsteinische Landesbibliothek, telefon (+49) 69677-12, mail Jens.Ahlers@shlb.landsh.de