Region Syddanmark samler verdens førende udbydere af hospitalsbyggeri

En række af verdens førende aktører inden for hospitalsbyggeri mødes den 12. og 13. juni i Odense. De skal skabe de optimale rammer for efterårets store internationale konference om fremtidens hospitalsbyggeri.

Region Syddanmark er vært for en international konference om udvikling af hospitalsbyggeri til efteråret. Men allerede i dag og i morgen, den 12. og 13. juni, mødes både offentlige og private aktører til en såkaldt præ-event i Odense.
Som noget nyt er deltagerne på præ-eventen med til at sætte rammerne for og pege på de udfordringer, der skal arbejdes med på selve konferencen ”Hospital+Innovation Congress - partnering for sustainable health care design”. Og det forventer værtsregionen sig meget af.

Byggerier for 40 mia. kr.

- Når der skal tænkes i helt nye baner, er det vigtigt at skabe de rigtige og innovative rammer. Med præ-eventen introducerer vi en helt ny måde at forberede konferencer på, som skal sikre det bedst mulige afsæt og dermed resultat, siger regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark.
Deltagerne på præ-eventen arbejder intensivt med temaer og udfordringer, der vil blive gået i dybden med på selve konferencen og tæller store aktører som Mayo Clinic, Microsoft, Cisco, KRONIK GUNE og Philips.  De fem store offentlige aktører inden for sygehusbyggerier – regionerne - er selvfølgelig også på banen i præ-eventen.

Derfor er Oxford med

Det er blandt andet byggeriet af otte nye supersygehuse til 40 milliarder kroner, der har fået Region Syddanmark til at invitere nogle af verdens største og dygtigste udbydere inden for hospitalsbyggeri. Og invitationen er blevet taget godt imod.
Således begrunder Chandi Ratnatunga, som er Clinical Lead for Oxford Academic Health Science Network, sin deltagelse i præ-eventen med følgende:
- Sundhedsfremme i dag er som en isoleret øgruppe. Hvis vi skal løse vores nuværende sundhedsmæssige udfordringer, skal både virksomheder, det offentlige sundhedssystem og den videnskabelige verden sætte sig sammen og forme partnerskaber for i fællesskab at producere innovative løsninger, der opfylder behovene i vores samfund.
Og Chandi Ratnatunga påpeger, at de sundhedsfaglige aktører i Odense har en stærk tradition for sådanne vellykkede partnerskaber, og at Oxford Academic Health Science Network ser frem til samarbejdet.

Konferencen har fire temaer:

• Det næste niveau inden for fleksibelt hospitalsbyggeri
  • Hvordan kan hospitalsdesign reducere utilsigtede hændelser
  • Patienter i hjemmet - et nyt partnerskab mellem sygehus og patient
  • Psykiatrisk hospitalsbyggeri