Nu stiger optimismen igen blandt erhvervsledere

De små og mellemstore virksomheder er forsigtige optimister. For første gang siden foråret 2012 stiger optimismen i det syddanske erhvervsliv.

Tirsdag offentliggjorde Region Syddanmark det seneste vækstbarometer, og her kan man spore optimisme i de små og mellemstore virksomheder.
900 syddanske direktører bliver fire gange om året spurgt til deres forventninger til det kommende kvartal. Ud fra deres forventninger til omsætning og antallet af ansatte kan man danne sig et billede af det syddanske erhvervsliv.

- Netop omsætning og antal ansatte er nøgletal for Region Syddanmark, og det glæder mig, at vi igen ser optimismen spire. Der er også forventninger til  bedre finansieringsmuligheder, til flere ordrer og til flere investeringer, så det kunne tyde på, at den langvarige krise er ved at slække grebet, siger Carl Holst (V), formand for Syddansk Vækstforum.

Optimisme de rigtige steder

Carl Holst maner dog også til besindighed. Der har før været målt bedring i konjunkturerne under krisen, uden at bedringen viste sig at være af langvarig og stabil karakter.

- Jeg håber naturligvis, at optimismen denne gang bider sig fast, for det er der brug for. Denne gang er der da også tegn på, at især jobpessimismen er på retur i vigtige brancher, siger Carl Holst.

Den stigende optimisme ses nemlig blandt andet i bygge- og anlægsbranchen, transportbranchen og i detailhandlen.

- Det er godt at se, for det er blandt andet i disse brancher, de første tegn på bedre konjunkturer viser sig, siger Carl Holst.

Fakta om Det Syddanske Vækstbarometer:

• 900 virksomhedsledere fra små og mellemstore virksomheder bliver fire gange om året bedt om at vurdere mulighederne for blandt andet omsætning, finansiering, antallet af ansatte, ordrebeholdning og eksport i det kommende kvartal.
  • 36 pct. tror på større vækst, mens 22 pct. tror, den bliver mindre
  • For første gang siden vækstbarometeret begyndte på at måle forventninger til  finansieringsmuligheder i 2011, er der flere optimister end pessimister med hensyn til adgangen til finansiering.
  • Der er større optimisme angående ordrebeholdninger, mens antallet af afbestillinger samlet set forventes at dale.
  • Forventningerne til eksporten er svagt dalende, der er dog stadig markant flere optimister end pessimister.