Syddansk Vækstforum støtter klynge i verdensklasse

Den nationale energiklynge Lean Energy Cluster har netop fået tilsagn på yderligere 10 millioner kroner i støtte.

Lean Energy Cluster er bevilget 10 millioner kroner til det fortsatte arbejde med at styrke de danske virksomheders udvikling af energibesparende produkter, så deres konkurrenceevne på det globale marked bliver større.

Ud over de 10 millioner kommer Lean Energy Cluster og dens medlemmer med en egenfinansiering på 5,2 millioner kroner. Bevillingen skal sikre vækst og beskæftigelse inden for branchen gennem et stærkt udviklingsmiljø på tværs af virksomheder og universiteter, så nye produkter kan modnes.

- Når vi her går ind og støtter Lean Energy Cluster, er det fordi, klyngen har vist, at den vil gavne regionens internationale konkurrenceevne over de kommende tre år, siger Carl Holst (V), formand for Syddansk Vækstforum.

Han er dog også sikker på, at investeringen vil give en væsentlig effekt på lang sigt. Den forventes nemlig at hjælpe såvel iværksættere som etablerede virksomheder på området. Alene vækstiværksætterne forventer at skabe 50 – 75 nye job inden 2018.

Fine resultater

Lean Energy Cluster har allerede bevist, at klyngen kan hjælpe projekter til verden. Inden for de seneste to år har Lean Energy Cluster været med i udviklingen af den eldrevne skraldebil, intelligent gadebelysning og etableret et nationalt testcenter for energieffektiviseringer.

Lean Energy Cluster har en samlet projektportefølje på 345 millioner kroner, som inddrager mere end 240 interessenter, og har skabt et udviklingsmiljø i verdensklasse.

Det blev tidligere i år slået fast i en rapport, der sammenligner Region Syddanmark med førende regioner på området. Her rangerer den syddanske energiklynge på højde med de bedste i Tyskland og Østrig.

- Det er lige præcis det, vi vil, med vores strategi i Syddansk Vækstforum: Fokusere på og give yderligere styrke til de områder, hvor vi står stærkt. Ved at skabe nogle regionale vækstlokomotiver inden for energibranchen, velfærdsteknologi og oplevelsesøkonomi skaber vi rammerne for yderligere vækst i regionen, siger Carl Holst.

LEC samler branchen

Lean Energy Cluster kan med det nye tilsagn arbejde videre med at etablere sig som en national klynge for energieffektivitet, og direktør Preben Birr-Pedersen ser frem til at hjælpe endnu flere spændende projekter.

- Frisk kapital fra Region Syddanmark giver os endnu flere muligheder for at hjælpe virksomheder med at få nye energiløsninger på verdensmarkedet. Vores rolle er at fungere som uvildige innovationsagenter, der løbende spotter forretningsmuligheder og samler en række forskellige aktører som universiteter, virksomheder og offentlige parter omkring nye innovationsprojekter, siger direktør Preben Birr-Pedersen fra Lean Energy Cluster.