DGI Landsstævne sætter regionen på landkortet

DGI Landsstævne 2013 i Esbjerg var en stor både sportslig og folkelig succes med over 23.500 deltagere. Regionsrådsformand Carl Holst (V) glæder sig over, at regionen endnu engang har dannet ramme om landsstævnet.

Fra torsdag til søndag var Esbjerg og omegn fyldt med gymnaster og sportsfolk i alle aldre, som i den bedste sportsånd og med kampgejst dystede i beachhåndbold, løb og mountainbike og gav flotte gymnastikopvisninger på Blue Water Arena og i bymidten.

- Det er på alle måder en fornøjelse at være en del af et topprofessionelt arrangement, som DGI Landsstævne 2013. Esbjerg beviser med topkarakter, at byen både kan tiltrække og bære en sportsevent af den størrelse. Det er med til at sætte både byen og regionen på landkortet, siger Carl Holst (V), som deltog i stævnet både i sin egenskab af regionsrådsformand, motionsløber og som stolt far til sønnens gymnastikopvisning.

Også medarbejdere fra Region Syddanmark deltog i både løb og gymnastikopvisninger helt i tråd med sundhedsvisionen: ”Du tager ansvar for din sundhed. Sammen tager vi hånd om din sygdom.”

Desuden profilerede en stand på landsstævnet det syddanske område som et godt sted både at arbejde og bo i.

En aktiv partner

Det er anden gang inden for syv år, at DGI afvikler sit store landsstævne i Region Syddanmark. Senest blev landsstævnet afholdt i Haderslev i 2006.

- Det er ikke et tilfælde, at Region Syddanmark er vært for et landsstævne for anden gang inden for en meget kort årrække. Dels har regionen en ideel geografisk placering, dels har vi et stærkt fokus på bl.a. oplevelseserhverv og indgår derfor gerne i samarbejdsaftaler om større events som fx sportsbegivenheder, slår Carl Holst fast.

Og han tilføjer, at det gør regionen til en attraktiv partner, når der skal skabes rammer om store sportsarrangementer.

Regionen støttede via en partnerskabsaftale med DGI og Esbjerg Kommune DGI Landsstævne 2013 med 1,5 millioner kroner.

Værdi for regionen

Ud over det veloverståede landsstævne, glæder regionsrådsformanden sig over den fremadrettede værdi, det har for Region Syddanmark at være en aktiv partner i landsstævnet.

- Når flere end 23.500 gæster og tilskuere overnatter, spiser og handler i området, er det ikke blot givende for lokalområdet. Det er til stor gavn for hele regionen. For fokus og synlighed danner grundlag for mere turisme og åbner potentielle tilflytteres øjne for regionen. Det er vækst på lang sigt, og det giver beskæftigelse. Derfor rækker værdien af at have et arrangement som landsstævnet i regionen langt ud over det sportslige, konstaterer Carl Holst.

Yderligere informationer fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 4032 5210