Region Syddanmark forenkler it logon

Læger og sygeplejersker bruger for meget tid på at logge på deres computere og it-systemer. Det ønsker Region Syddanmark at gøre op med gennem projekt Effektiv System Adgang, der skal effektivisere adgangen til it-systemerne.

It-sikkerhed er nødvendigt, men kan også være besværligt, hvis man har travlt. På hospitaler og sygehuse i landets regioner oplever læger og sygeplejersker, at de bruger alt for megen tid på at logge på deres computere og it-systemer. Det gør de nemlig med nyt logon, hver gang de skifter arbejdssted.

Region Syddanmark har derfor igangsat et projekt kaldet ESA (Effektiv System Adgang), hvor man arbejder på at nedbringe tiden, læger og sygeplejesker bruger på at logge på deres computere og de nødvendige it-systemer. Som et led i projektet har regionen netop indgået et samarbejde med it-virksomheden KMD om at effektivisere processen.

Fremskridt for personalet

Regionsrådsformand Carl Holst ser frem til det nye projekt:

- I vores netop overståede kampagne Stop Regelrytteriet var det et tilbagevendende tema, at personalet bruger for megen tid på at logge ind. Jeg hørte fra mange, at en effektiv adgang til vores it-systemer vil være et kæmpe fremskridt for sygehuspersonalet. De vil meget lettere kunne skifte arbejdsplads og hurtigt komme af med observationer og beslutninger frem for at vente, til de er tilbage ved deres faste udgangspunkt, siger han.

Også på sygehusene glæder man sig til at komme i gang:

- Der er ingen tvivl om, at det vil være en stor fordel, hvis personalet på regionens sygehuse uden at gå på kompromis med sikkerheden kan få en hurtigere log-on og log-off til pc’ere og it-systemer. Det har været vores førsteprioritet, og derfor er vi meget glade for at kunne gå i gang med arbejdet i samarbejde med KMD, fortæller IKT Strategi Chef Kenneth Seerup Jørgensen fra Sygehus Lillebælt, der står i spidsen for projektet.

Logon via kortlæser

Personalets nuværende adgangskort bliver omdrejningspunktet for den nye løsning. Det skal de fremover anvende på en kortlæser for at få den nødvendige adgang til it-systemerne.

- For medarbejderne bliver det en ret enkelt og hurtig proces. De skal blot føre deres adgangskort hen over kortlæseren og får dermed nemt adgang til de relevante it-systemer, forklarer KMD direktør, Karen Nielsen.

Den første daglige log-in klares på under 20 sekunder, mens øvrige gentilslutninger samme dag vil kunne effektueres på under 5 sekunder.

Med den nye løsning bliver det også nemmere at skifte arbejdsenhed i løbet af dagen.

- Løsningen håndterer såkaldt sessionsbevarelse ved flytning mellem arbejdspladser – eksempelvis fra egen pc til mobile enheder. Det betyder i praksis, at lægen kan fortsætte sit arbejde præcist det samme sted, hvor det blev afsluttet på den arbejdsplads, der sidst blev anvendt, fortæller Karen Nielsen.

Fakta om Effektiv System Adgang :

Der er tale om et såkaldt virtualiseret desktopmiljø baseret på flere samarbejdende teknologier: Remote Desktop Services, Virtual Desktop Infrastructure og Single Sign On. Løsningen håndterer 5.000 samtidige brugere, og kan udvides til at omfatte 10.000 samtidige.

Løsningen leveres af KMD i samarbejde med virksomhederne Edgemo og Infinigate og driftsafvikles af KMD med udgangspunkt i Region Syddanmarks datacentre i Odense og Esbjerg.

Løsningen implementeres hen over 2013, og første del forventes at gå i drift ca. 1.oktober 2013.