Psykiatrisk Afdeling Odense vinder Åbenhedsprisen 2012

Medarbejdernes kamp mod myter og fordomme i psykiatrien udløser førsteplads i åbenhed, dialog og borgerinddragelse.

Vinderen af årets åbenhedspris og præmien på 250.000 kroner er fundet. Det blev Psykiatrisk Afdeling Odense, der med projektet ”Medarbejdere til kamp mod myter og fordomme” løb med æren og førstepladsen. De øvrige fire nominerede fik en delt andenplads.

Åbenhed trods modgang

Sidste år var Psykiatrisk Afdeling Odense ramme om en dramatisk hændelse, da en psykisk syg patient stak tre af afdelingens medarbejdere med en kniv.  Overfaldet gav anledning til megen omtale og var med til at blæse liv i mange af de fordomme, der hersker om psykiatrien.

Men fordommene fik kamp til stregen, da afdelingens medarbejdere på eget initiativ kort efter episoden gik på gågaden i Odense for at forsøge at ændre det negative billede af deres arbejdsplads, som oftest bliver malet i offentligheden. Budskabet var klart: Psykiatriske patienter er ikke farlige – de er mennesker som dig og mig.

Senere på året åbnede afdelingen dørene for alle interesserede, og med hjælp fra patienter og pårørende var medarbejderne igen med til at rykke ved psykiatriens mange fordomme og myter.

- I dommerkomiteen har vi lagt særlig vægt på personalets egenhændige indsats for at styrke åbenheden omkring psykiatrien. Og at de oven i købet gør det i kølvandet af en episode, der kunne have fået enhver til at lukke sig helt om sig selv – det, synes jeg, er ekstra beundringsværdigt, siger Carl Holst, der har siddet i årets dommerkomite.

Et tiltrængt skulderklap

Det var en overrasket og rørt repræsentant fra Psykiatrisk Afdeling Odense, der tog imod prisen og den medfølgende pengepræmie på en kvart million kroner.

Afdelingens oversygeplejerske Erik Jensen fremhævede i sin takketale sine medarbejderes store indsats for at vende den gængse opfattelse af deres arbejde og psykiatrien i det hele taget, som han i langt de fleste tilfælde opfatter som forkert.

- De har gjort og gør fortsat et stort og flot stykke arbejde for åbenheden i vores fag. Så jeg er meget stolt. Og jeg glæder mig utroligt meget til at komme hjem på afdelingen og fortælle, hvad der er sket her i dag – at vores indsats gør en forskel, siger Erik Jensen.

Fire på andenpladsen

Foruden Psykiatrisk Afdeling Odense var også Flydedokken i Fredericia, Børneafsnittet på sygehuset i Sønderborg, Uddannelsesafdelingen på Odense Universitetshospital og Børneafdelingen på sygehuset i Kolding nomineret til Åbenhedsprisen 2012.

- Det var igen i år en rigtig svær beslutning for os i dommerkomiteen, for de er alle fem virkelig gode eksempler på, hvor meget godt der kan ske, når vi træder ud af vores bobler og bryder vanen. Det er dejligt at se, og jeg ser frem til ligeså mange gode, åbne projekter næste år, siger Carl Holst.

Det er femte år i træk, Region Syddanmark uddeler Åbenhedsprisen.

Yderligere kommentarer:

Carl Holst (V), formand for Region Syddanmark, mobil: 40 52 32 10