Sygefraværet i Region Syddanmark falder

Region Syddanmark kan nu gøre status for 2012 for de initiativer, der er sat i værk for at sænke sygefraværet. Noget tyder på, at især initiativet, hvor cheferne har en tættere kontakt med de sygemeldte, har virket. Med det initiativ får regionens ansatte skemalagte telefonopkald fra chefen, der skal høre, hvordan det går, og om arbejdspladsen kan hjælpe med noget.

- Vi kan se, at især det korte sygefravær er faldet, og det hænger formentlig sammen med det, vi kalder 1-5-15-modellen. Alt tyder på at tæt kontakt med chefen får sygefravær til at falde, siger regionsdirektør Mikkel Hemmingsen.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) deler direktørens glæde.

- Det er et tegn på trivsel, at man har færre sygedage, og det er til gavn for arbejdspladsen, for det giver besparelser. Men det er da helt sikkert også til gavn for patienterne, fordi det frigør ressourcer til vores mange nye opgaver. På den måde styrker det tre områder, og jeg hæfter mig da også ved, at der er bred opbakning, siger Carl Holst.

Sparer over 14 millioner

Region Syddanmarks sygefravær var på 4,7 pct. i 2010. I 2013 skal det være sænket til 4,1 pct., og i 2012 var målet 4,3 pct. Det mål blev lige præcis nået. Det svarer til gennemsnitligt 11,2 sygefraværsdage pr. fuldtidsstilling. Dermed var en besparelse på 14,6 millioner kroner hjemme.

Regionsrådsformand Carl Holst maner dog til besindighed.

- Vi har nu plukket de lavthængende frugter. I løbet af det næste år får vi at se, om vi også kan tage et langt, sejt træk og også mindske fraværet blandt dem, der har det største fravær, siger han.

I arbejdet med at nedbringe sygefraværet blandt de medarbejdere med meget sygefravær, ser Region Syddanmark på resultaterne af en undersøgelse blandt netop den gruppe. De 10 pct. medarbejdere med mest sygefravær i 2011 står for 60 pct. af fraværet. De deltog i en spørgeskemaundersøgelse i 2012, og resultaterne fra undersøgelsen skal nu bruges i hele regionen.

- Vi ved fra vores store undersøgelse i efteråret, at de sygemeldte efterspørger tæt kontakt med deres leder. De sygemeldte vil gerne vende tilbage på fleksible vilkår, så de kan komme hurtigere tilbage på jobbet. Det arbejder vi selvfølgelig videre med, siger regionsdirektør Mikkel Hemmingsen.