Grænseoverskridende innovation bliver belønnet

Konkurrencen om at blive kåret som den mest innovative iværksætter i den dansk-tyske region er nu i gang. 3. april 2014 vil Region Syddanmark, IHK Flensburg, Udviklingsråd Sønderjylland og delstatsregeringen Slesvig-Holsten uddele Dansk-Tysk Innovationspris på en fælles Dansk-Tysk Erhvervsdag.

Æren, 340.000 kr. og 40.000 euro er på spil, når Region Syddanmark i samarbejde med IHK Flensburg, Udviklingsråd Sønderjylland og delstatsregeringen Slesvig-Holsten 3. april 2014 uddeler Dansk-Tysk Innovationspris. Prisen gives til de mest innovative danske og tyske iværksættere, der via et grænseoverskridende samarbejde har formået at skabe merværdi for grænseregionen.

Nu er konkurrencen skudt i gang, og regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst (V), der også er formand for Syddansk Dybbøl-Forum, håber, at mange virksomheder vil ansøge om prisen:

- Vi vil med prisen gerne belønne de virksomheder, der bidrager til at gøre den dansk-tyske region til vækstregion. Samtidig vil vi også tilskynde til, at flere iværksættere tænker ud af boksen og indtænker innovation på tværs af landegrænser som en del af deres forretningsplan, siger Carl Holst.

Han bakkes op af Uwe Möser, præsident for det internationale handelskammer i Flensborg, IHK Flensburg:

- Det nordlige Slesvig-Holsten og Syddanmark vokser stadigt stærkere sammen til en fælles erhvervsregion. Vi tager højde for borgernes ønske om at nærme sig hinanden endnu mere og skabe en større samhørighed, og vi støtter denne udvikling med den Dansk-Tyske Innovationspris og den Dansk-Tyske Erhvervsdag.

Der bliver givet priser inden for to separate kategorier; én for innovative iværksætteres leverede resultater og én for innovative idéer. Begge kategorier vurderes på baggrund af blandt andet innovation, forretningsplan og hvilket problem, der løses. I den anden kategori vil idéens potentiale også blive vurderet.

Det er med andre ord muligt at blive nomineret til prisen, selv hvis du ikke har din egen virksomhed.

Innovation står højt på dagsordenen

Præmierne til de danske vindere sponsoreres af Danfoss Fonden, der er hovedaktionær i Danfoss A/S, mens de tyske præmier sponsoreres af foreningen ”Flensburg Innovativ!”, som Flensburger Stadtwerke står bag. Og sponsoreringen af Dansk-Tysk Innovationspris lå lige til højrebenet, fortæller bestyrelsesformand for Danfoss Fonden, Peter M. Clausen:

- I vores virksomhed har innovation altid stået højt på dagsordenen, og vi ser løbende alle de mange muligheder og fordele, det skaber. Innovation skal tænkes i et bredere perspektiv og være kilde til konstant udvikling, også i grænseregionen, siger han.

Vinderne vil blive fundet ved Dansk-Tysk Erhvervsdag 3. april 2014 og vælges af en jury, der vil bestå af blandt andet danske og tyske politikere, erhvervsfolk og sponsorer.

Fakta om Dansk-Tysk Innovationspris

Den Dansk-Tyske Innovationspris er en del af INTERREG-projektet ”Dybbøl 2014”, der består af Region Syddanmark, IHK Flensburg, UdviklingsRåd Sønderjylland og delstatsregeringen Slesvig-Holsten. Prisen medfinansieres af INTERREG-4A-programmet Syddanmark-Slesvig-K.E.R.N. med midler fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

Prisen gives inden for to kategorier; ”Belønning af iværksætteres leverede resultater” og ”Belønning af innovative idéer”. Yderligere oplysninger om deltagelsesbetingelser, bedømmelseskriterier og tilmeldingsformularer kan findes på www.dybboel2014.dk/dansk-tysk-innovationspris

Der udloddes en 1., 2. og en 3. præmie til danske og tyske vindere:

Kategori iværksætterpris:
1. præmie på 10.000 euro, 2. præmie på 7.000 euro og 3. præmie på 3.000 euro til tyske virksomheder
1. præmie på 100.000 kr., 2. præmie på 50.000 kr. og 3. præmie på 20.000 kr. til danske virksomheder

Kategori innovationspris:

Yderligere oplysninger: