Vækstoptimismen flader ud i Region Syddanmark

Stadig flere virksomheder i Region Syddanmark ser mere afventende på vækstmulighederne, og flere oplever udfordringer med at skaffe finansiering.

Det viser Region Syddanmarks Vækstbarometer fra september, der tager temperaturen på virksomhedernes forventninger til 4. kvartal.

Vækstbarometeret viser, at andelen af virksomheder, der forventer en øget omsætning og flere ansatte, stort set ikke har rokket sig siden jul, og antallet af pessimister er oven i købet svagt stigende.

Svært at skabe flere job

Især tror virksomhederne ikke på, at der skabes flere job - halvdelen af de adspurgte forventer således et uændret antal ansatte, en fjerdedel forventer færre, mens den sidste fjerdedel venter flere ansatte.

Dermed flader vækstoptimismen for foråret nu ud, fremgår det af Vækstbarometeret.

Især oplever de virksomheder, der har forbrugerne som primære kunder, en markant dæmpet forventning til væksten, mens de eksport- og ordreproducerende virksomheder hører til blandt de mest optimistiske.

I samtlige brancher er andelen af virksomheder, der forventer ringere og sværere adgang til lån og kreditter, større end andelen af virksomheder, som forventer, at det bliver lettere. Udfordringerne med finansiering betyder da også, at virksomhederne ifølge opgørelsen generelt forventer at investere mindre i det kommende kvartal.

God nyhed fra byggebranchen

Bygge- og anlægsbranchen står for den gode nyhed i Vækstbarometeret, da stadig flere virksomheder i byggeriet siden målingen i maj for resten af året nu forventer både en stigende omsætning, flere ansatte, flere ordrer og mere eksport.

- Holder udviklingen i byggeriet stik, så kan det blive den motor, som kan være med til at trække væksten i regionen tilbage på et mere positivt spor. I Region Syddanmark bidrager vi også til væksten i byggeriet, blandt andet med store investeringer på sygehusområdet og i miljørigtige ombygninger og grønne energianlæg i vores bygninger, og jeg håber, at man mange andre steder vil følge trop, siger formanden for Region Syddanmark og Syddansk Vækstforum, Carl Holst (V).

For yderligere oplysninger kontakt:

Regionsrådsformand og formand for Syddansk Vækstforum, Carl Holst (V), tlf. 4032 5210

Afdelingschef Rune Stig Mortensen, Strategi & Analyse, Region Syddanmark, tlf. 7663 1160