Region Syddanmark støtter landsstævnet i Esbjerg

Regionsrådet har sat 1,5 mio. kr. af til aktiviteter i forbindelse med landsstævnet i Esbjerg i 2013.

Om trekvart år begynder 25.000 mennesker at strømme til Esbjerg for at være en del af årets sportsbegivenhed - Landsstævne 2013. Forberedelserne er i fuld gang, og nu støtter Region Syddanmark også økonomisk.

- Det er vigtigt, at vi får store begivenheder til vores del af landet. Landsstævnet bliver årets idrætsbegivenhed næste år, og det vil vi gerne være en del af. Derfor sætter vi penge af til aktiviteter, der kan gøre regionen synlig for de mange deltagere, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Stor begivenheder til regionen

Region Syddanmark vil i de kommende år være med til at sikre, at flere store begivenheder inden for sport og kultur finder sted i regionen. I 2013 er der landsstævne i Esbjerg, og det ønsker regionsrådet at bakke op om gennem en såkaldt partnerskabsaftale med DGI, DDS og Esbjerg Kommune, der arrangerer landsstævnet.

- Vi har i Esbjerg en målsætning om, at vi vil tiltrække store begivenheder til byen, og vi er glade for, at Region Syddanmark med partnerskabsaftalen derved også støtter op om landsstævnet. Det er et stærkt samlet signal at sende, siger Johnny Søtrup (V), der er borgmester i Esbjerg Kommune.

Fantastiske rammer

Landsstævnet i Esbjerg forventes at trække 25.000 deltagere fra hele Danmark. Det afholdes 4.-7. juli 2013.

- Vi sætter stor pris på, at Region Syddanmark nu også går ind og bakker op om landsstævnet. Esbjerg har nogle fantastiske rammer for et landsstævne, og det bliver helt sikkert et arrangement, hele regionen kan være stolt af, siger formand for DGI, Søren Møller.

Fakta

Der er sat 1,5 mio kr. af til en partnerskabsaftale. Ansøgninger om særlige events skal godkendes af Udvalget for Regional Udvikling.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, tlf. 4032 5210

Borgmester Johnny Søtrup (V), Esbjerg Kommune, tlf. 2724 1200