Ny syddansk forening vil hente højtuddannede

Store syddanske virksomheder er gået sammen med kommunerne og Region Syddanmark i en ny forening, som skal arbejde for at tiltrække og fastholde højtuddannede. Parterne er enige om, at der skal tænkes på tværs af geografi og brancher, hvis indsatsen skal lykkes.

Syddanmark fik fredag d. 9. november en ny forening kaldet work-live-stay southern denmark. Foreningen støttes med fem mio. kr. af regionsrådet i Region Syddanmark og vil fremover være omdrejningspunktet for en fælles regional indsats, der skal tiltrække og fastholde højtuddannede medarbejdere til området.

Den stiftende generalforsamling blev afholdt i Vejle, hvor der blev valgt bestyrelsesmedlemmer fra Region Syddanmark, de syddanske kommuner, erhvervsfremmeorganisationer og store virksomheder som LEGO og ECCO.

- Det er godt at se, at regionsrådets satsning allerede nu bærer frugt. Foreningen får nok at gøre med at løfte en af regionens største udfordringer, men jeg er overbevist om, at et samarbejde på tværs af offentlige og private er vejen frem. Til sammen har vi meget at tilbyde fremtidige borgere og ansatte, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Koordineret indsats

Foreningens rolle bliver i høj grad at koordinere og optimere de tiltag, som findes rundt omkring i Syddanmark. Den skal eksempelvis være opmærksom på muligheder, som går på tværs af de enkelte kommuner og virksomheder, når det gælder ægtefællejob og internationale skoler.

På det konstituerende bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen blev direktør Peter Gedbjerg fra Lean Energy Cluster valgt til formand og Mikkel Hemmingsen, regionsdirektør i Region Syddanmark, valgt til næstformand.

Attraktive og internationale job

Formand Peter Gedbjerg ser frem til at få sat samarbejdet i system.

- Vi har mange højteknologiske regionale virksomheder, som vækster på trods af krisen, og det betyder mange attraktive og internationale job, som skal besættes. I den nye forening har vi store ambitioner om at rekruttere de bedste medarbejdere fra Danmark og verden. Derfor skal vi sikre os, at potentielle ansøgere kender de gode vilkår både på og uden for arbejdspladsen, siger Peter Gedbjerg.

Foreningen er nu klar til at optage medlemmer. Alle virksomheder, offentlige myndigheder, organisationer, foreninger og forsknings-, uddannelses- og vidensinstitutioner kan søge om optagelse.

Fakta:

Foreningen work-live-stay southern denmark holdt stiftende generalforsamling fredag d. 9. november 2012 i Vejle.

Foreningens formål er at skabe de optimale rammer for at tiltrække og fastholde højtuddannet arbejdskraft til Syddanmark.

På generalforsamlingen blev følgende valgt ind i bestyrelsen:

- Lars Halsboe, HR senior manager i LEGO A/S
- Kristian Strand, CEO i Lodam Electronics A/S
- Peter Norman, Vice President i ECCO Sko A/S
- Michael Jepsen, direktør i Odense Kongres Center
- Berith Madsen, direktør i Work In Denmark
- Liselotte Stokholm, direktør i Væksthus Syddanmark
- Peter Gedbjerg, direktør i Lean Energy Cluster
- Mikkel Hemmingsen, regionsdirektør i Region Syddanmark
- Søren Bonde Hansen kommunaldirektør i Sønderborg Kommune
- Otto Jespersen, kommunaldirektør i Esbjerg Kommune
- Niels Ågesen, kommunaldirektør i Vejle Kommune