Carl Holst modtager orden

Ved en ceremoni i Flensborg har regionsrådsformand Carl Holst modtaget delstaten Slesvig-Holstens fortjenstorden.

Den syddanske regionsrådsformand Carl Holst (V) modtog mandag den 26. marts som den første udlænding den slesvig-holstenske fortjenstorden.

Selve overrækkelsen stod ministerpræsident Peter Harry Carstensen (CDU) for, og også den danske generalkonsul Henrik Becker-Christensen, Flensborgs overborgmester Simon Faber, repræsentanter fra de to mindretal og Carl Holsts familie var til stede ved ceremonien på Industri- og Handelskammeret i Flensborg.

Stærkt samarbejde mellem region og delstat
Begrundelsen for, at Carl Holst modtager ”Verdienstorden des Landes Schleswig-Holstein”, går især på, at regionsrådsformanden har spillet en stor rolle i forhold til at skabe gode relationer og udarbejde konkrete samarbejdsplaner mellem Region Syddanmark og Slesvig-Holsten. Det hedder blandt andet, at:

”(..)han er gået stærkt ind i arbejdet med at skabe enighed om både den grænseoverskridende infrastruktur og samarbejdet om de europæiske udviklingsprogrammer med det formål at videreudvikle det fælles erhvervs- og arbejdsmarked på begge sider af grænsen.”

Høj prioritet i Syddanmark

Carl Holst er beæret over at få tildelt ordenen og henviste i sin takketale til de store fremskridt, som er sket i den dansk-tyske region de seneste år.

- Det grænseoverskridende samarbejde, gamle og nye bånd på tværs af grænsen, betyder meget for mig personligt og for Region Syddanmark. Vi har bestemt ikke altid været enige. Vi er forskellige, og vi har forskellige prioriteringer og ønsker. Men gennem dialog og gensidig imødekommenhed har vi vist, at vi kan samles og få skabt resultater i den dansk-tyske region. Til gavn for erhvervsliv og borgere. Det prioriterer vi højt i Syddanmark, for sammen står vi stærkest, lød det blandt andet fra regionsrådsformanden.

Det er første gang, at en dansk politiker modtager delstatens orden – en ære, der normalt tilfalder slesvig-holstenske personligheder, som har ydet en særlig indsats.