Region Syddanmarks ansatte er de mest effektive

I 2011 var der for femte år i træk rekord i antal undersøgelser og behandlinger i Region Syddanmark.

Regionsrådspolitikerne i Region Syddanmark har på regionsrådsmødet tirsdag aften behandlet regnskabet for 2011, og for femte gang ud af fem mulige kan regionen fremvise et godt og tilfredsstillende resultat.

- Det er heldigvis en fast tilbagevendende begivenhed for os, men det kommer ikke af sig selv. Det kommer af dedikeret arbejde fra alle 25.000 ansatte. Det er godt gået, og de skal igen i år have stor anerkendelse, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Alle tre forretningsområder i regionen, Sundhed, Regional Udvikling og Socialområdet holdt budgetterne. Politikerne kan endda notere sig, at sygehusenes produktivitet – den såkaldte omkostningseffektivitet – er den højeste i Danmark.

Det gode resultat kommer på trods af et stadigt større pres på regionens suverænt største område, sygehusene. Sygehusenes aktivitet er vokset hvert år fra 2007 til 2011, og der bliver lavet væsentligt mere end aftalt med regeringen – og mere end staten har givet penge til.

2011 satte altså også rekord. Aldrig før er så mange patienter blevet undersøgt og behandlet som i 2011. Det gælder på både på de almindelige sygehuse og inden for psykiatrien.

- At vi magter opgaven med snævre økonomiske forudsætninger viser, at vi er på rette vej med vores nye kvalitetsdagsorden. Her skal vi dæmpe væksten i vores aktiviteter, så det passer til de penge, vi har til rådighed. Det er et skifte, hvor vi går fra ”mest mulig diagnostik og behandling” til ”bedst mulig”, siger Carl Holst.

Fakta:

Region Syddanmark i 2011:

Driftsomkostninger: 24,3 mia. kr.
Investeringer: 1,2 mia. kr.
Ansatte: 24.373 årsværk
Operationer: 298.000