Dansk velfærdsteknologi i verdensklasse

7. maj 2012 besøgte 50 internationale gæster Forskerparken i Odense. De var i Forskerparken for ved selvsyn at se, føle og opleve, hvorfor Danmark er et af verdens førende lande indenfor sundheds- og velfærdsteknologi.

Der var fuldt hus, da en bred vifte af erhvervsledere, repræsentanter fra medicinske fakulteter, beslutningstagere fra hospitaler og offentlige plejecentre i dag indtog Forskerparken i Odense.

De udenlandske gæster, der er i Danmark i forbindelse med den internationale eHealth Week, tog turen fra København til Odense for at se på, hvordan Danmark skaber nye velfærdsløsninger. Løsninger, der under-bygger det sammenhængende patientforløb gennem offentlig/privat samarbejde og brugerinvolvering.

Og gæsterne gik hjem med et spændende indblik i det gode samarbejde, der er etableret i Odense på tværs af forskning, uddannelse, erhverv, kommuner og regioner, når det kommer til sundheds- og velfærds-innovation. Et samarbejde, der er til gavn for virksomheder, som Linak og Cisco. Samarbejdet bringer dem nemlig helt tæt på deres brugere og potentielle kunder.

- Jeg er stolt over, at Danmark og Region Syddanmark på den her måde får muligheden for at vise internationale interessenter alt det, vi kan indenfor sundheds- og velfærdsteknologi. Vi er Danmarks bedste på det her område, og vi arbejder målrettet på at gøre Forskerparken i Odense til hele Danmarks centrum for velfærdsteknologi, siger Carl Holst (V), regionsrådsformand i Region Syddanmark.

International interesse

Især det nye Odense Universitetshospital (Nyt OUH), der skal stå færdigt i 2021, har trukket de internationale gæster til. Ambitionen for sygehuset er færre sengepladser, og den målsætning fordrer anvendelse af teknologi på en ny måde. Det skal bl.a. sikre, at flere patienters behandling fremover kan foregå i eget hjem.

En anden af de ting, gæsterne også blev introduceret til, var telemedicin. Region Syddanmark er langt fremme på europæisk plan, og udmærker sig især ved implementeringen ude hos borgerne, særligt med regionens behandling af KOL-patienter via en telemedicinsk patientkuffert.

Et område i vækst

At samarbejdet bærer frugt blev allerede klart, da det japanske firma Panasonic i 2010 valgte Odense og Aarhus som de steder, hvor de ville teste og udvikle deres produkter.

- Den internationale opmærksomhed, vi oplever nu, er et resultat af vores strategiske samarbejde mellem erhvervsliv, universiteter og det offentlige. Jeg anser velfærdsteknologi som et kæmpe vækst-potentiale i vores region, siger Anker Boye (S) borgmester i Odense Kommune.

Også hos Invest in Denmark, der rådgiver udenlandske firmaer om investeringer i Danmark samt den nyetablerede fond Welfare Tech Invest, oplever man en gryende interesse blandt udenlandske virksomheder for at blive en del af det videns- og innovationsmiljø, der er opbygget i Odense og Region Syddanmark. Formålet med Welfare Tech Invest og deres fond på 77 mio. kr. er at give velfærdsteknologiske iværksættere adgang til risikovillig kapital.

E-Health er velfærdsteknologi i verdensklasse

19 syddanske firmaer indenfor sundheds- og velfærdsteknologi var repræsenteret ved arrangementet.

Gæsterne kunne blandt andet møde:

Robotvirksomheden Gibotech , der har udviklet en af verdens første automatiske sterilcentraler til rengøring og transport af operationsudstyr på hospitaler.

E-mergency, der står bag Demenszonen, der via billeder og lyd skaber tryghed og en lettere hverdag hos borgere med demens, var også mødt op.

Linak som står bag den intelligente seng og samarbejder med Panasonic omkring udvikling af en ny robotseng.

Og firmaet Cisco, der samarbejder med OUH og Odense Kommune omkring udvikling af teleløsninger, fx teletolkning.

Åbent hus for erhvervsliv og borgere

Når de internationale gæster i eftermiddag er rejst tilbage til København, bliver dørene åbnet for alle – borgere såvel som erhvervsliv og offentlige instanser, der dermed får mulighed til at komme helt tæt på både robotter, sensorteknologi, intelligente hjælpemidler og telemedicin.

Fakta:

Living Lab Denmark er rammen for en international præsentation af danske styrker og kompetencer inden for sundheds- og velfærdsinnovation.

Parterne bag Åbent-hus arrangementet er: Region Syddanmark, Welfare Tech, Center for Robotteknologi, Odense Kommune, University College Syddanmark, University College Lillebælt, Syddansk Universitet og Invest in Denmark.

Kontakt:

Carl Holst (V), regionsrådsformand, Region Syddanmark, mobil 4032 5210
Anker Boye (S), Borgmester i Odense, mobil 4075 3333

For mere information om Living Lab Denmark:
Dorte Dalkjær, Living Lab Denmark-koordinator, mobil 2920 1208