Salg af sygehuset i Haderslev på vej

Sygehusbygningerne i Haderslev bliver med al sandsynlighed solgt til statens ejendomsselskab, Freja Ejendomme. Lignende handler kan være på vej andre steder i regionen.

Meget tyder på, at Region Syddanmark og Freja Ejendomme kan udarbejde en aftale, der betyder, at statens ejendomsselskab snarest muligt overtager sygehusbygningerne på Skallebækvej i Haderslev.

Regionen vil fortsat drive sygehus i bygningerne til 2014, og salget vil ikke få nogen konsekvenser for personalet. Når de sidste sundhedsfunktioner er flyttet ud, har Freja Ejendomme derimod frie hænder til at finde nye aktiviteter og investorer til bygningerne.

Sådan lyder udkastet til den aftale, som forventes endeligt godkendt af regionsrådet og Freja Ejendommes bestyrelse i løbet af efteråret. Dermed er der kommet en positiv udgang på flere måneders intens dialog mellem regionen, kommunen og ejendomsselskabet.

Vigtigt med erfaren køber

Fra Region Syddanmarks side har det vægtet betydeligt, at Freja Ejendomme har mulighed for at gå ind i projektet allerede nu, hvorimod en privat investor næppe ville engagere sig i bygninger, som først forlades om tre-otte år. Samtidig har ejendomsselskabet stor erfaring i at finde investorer og udvikle bæredygtige projekter på store arealer.

Det er dog første gang, at Freja Ejendomme overtager en regional bygning.

- Jeg er meget tilfreds med, at det efter lang tids benarbejde ser ud til, at vi kan sælge sygehusbygningerne i Haderslev til så kompetent en køber. Både Region Syddanmark og Freja Ejendomme er optagede af, at bygningerne ikke kommer til at stå tomme hen, men at kvadratmeterne hurtigst muligt kan bruges til nye aktiviteter i lokalområdet, siger Carl Holst (V), regionsrådsformand og formand for styregruppen bag sygehussalget.

Pilotprojekt for handler

Salgsprisen er foreløbigt sat til 30 mio. kr. plus 60 pct. af et eventuelt overskud ved videresalg.

- Opgaven er omfattende, men også en spændende udfordring, som matcher vores kompetencer og erfaringer godt. Freja vil inddrage alle interessenter, som har visioner for regionen og lokalområdet, da alle sejl skal sættes til i forhold til udvikling og markedsføring af ejendommen, hvis vi skal have succes med opgaven, siger Carsten Rasmussen, arkitekt maa og udviklingsdirektør i Freja Ejendomme.

Den nye aftale er også tænkt som pilotprojekt for fremtidige handler, idet Freja Ejendomme kunne være en potentiel køber af flere tidligere sygehusbygninger i Syddanmark.

Koldingensere flytter ind

Ud over det forestående salg blev styregruppen på sit møde 27. juni orienteret om en aftale, som Region Syddanmark har indgået med Kolding Kommune om at leje 9. etage på sygehuset midlertidigt ud til Bramdrupdam Bofællesskaber.

Bofællesskabet mangler plads, mens dets egne bygninger er ved at blive restaureret, og etagen i Haderslev står i forvejen tom. Det betyder, at ca. 25 voksne udviklingshæmmende flytter ind på sygehuset fra begyndelsen af 2013 og foreløbigt indtil juni 2014. Lokalerne, der er på 1280 m2, er særdeles velegnede til formålet, og der skal blot males og sættes et par skillevægge op. Beboerne og bofællesskabets personale vil naturligvis få deres daglige gang på sygehuset, men vil ikke påvirke den daglige drift.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 4032 5210

Udviklingsdirektør, arkitekt maa, Carsten Rasmussen, Freja Ejendomme, mobil 2214 0159