Sygehus i Hviding sat til salg

Det bliver en lokal ejendomsmægler, som skal stå for at sælge sygehusbygningerne i Hviding. Salgsopstillingen er netop offentliggjort.

De smukke historiske bygninger i Hviding, der i dag huser en del af psykiatrien i Region Syddanmark, skal have nye ejere og beboere fra 1. januar 2015.

Og nu kan potentielle købere og andre interesserede se, hvad de kan få for pengene, hvis de har lyst til at investere i bygningerne på Ribevej. Region Syddanmark har indgået en aftale med den lokale ejendomsmægler, Nybolig Erhverv Esbjerg, om at sælge bygningerne, og nu foreligger salgsopstillingen. Her kan man bl.a. se, at der er tale om et grundareal på 71.782 kvadratmeter, og at den offentlige vurdering af grunden i 2010 lød på 26,5 mio. kr.

- Vi har at gøre med nogle meget historiske og bevaringsværdige bygninger, og det bliver spændende at se, hvilke købere der melder sig på banen. Fra regionens side håber vi, at bygningerne overgår til nogle, som vil udnytte rammerne til at skabe fremadrettede aktiviteter til gavn for byen og hele området, siger Mikkel Hemmingsen, regionsdirektør i Region Syddanmark, der blandt andet nævner muligheden for at tiltrække aktiviteter, der udnytter områdets styrker så som marsken og Vadehavet.

Mange anvendelsesmuligheder

I øvrigt er regionen godt tilfreds med, at der er indgået et partnerskab med en lokal ejendomsmægler. Og statsautoriseret ejendomsmægler Kim Damsgaard fra Nybolig Erhverv Esbjerg ser mange muligheder i bygningerne.

- Det er en spændende opgave at sælge sygehuset i Egebæk-Hviding, og forhåbentlig kan salgsopstillingen interessere mange forskellige købere - for eksempel større fonde eller investorer uden for regionen, som kan se mulighederne i de flotte lokaler og udendørsarealer, siger Kim Damsgaard.

I et planlægningsnotat fra Esbjerg Kommune lægges der op til, at bygningerne kan anvendes til mange forskellige formål. Det kan for eksempel være forskellige boligtyper, lettere erhverv, skole- og undervisningsformål eller offentlige formål som museum, foreningslokaler eller ældrecenter.

Der er altså vide rammer for, hvordan bygningerne fremover kan anvendes. Sidste frist for at afgive bud på bygningerne er 1. januar 2013.

Fakta om bygningerne

Der har været psykiatrisk sygehus i bygningerne i Egebæk-Hviding siden 1923. Inden da var bygningen dansk-tysk grænsestation og toldkontrol for jernbanen frem til genforeningen i 1920.

Bygningerne har en klassisk jernbanearkitektur med buede vinduer, skifertag og røde teglsten. Hele komplekset fremstår i en meget smuk forfatning med stor ensartethed og et fint parkanlæg bagved.

Grundet bygningernes enestående danske og tyske historie er bygningerne vurderet som bevaringsværdige.

Det psykiatriske sengeafsnit flytter til nye bygninger i Esbjerg med udgangen af 2014. Der er altså nu to år til at finde de bedste idéer og mulige investorer til at overtage bygningerne. Bygningsmassen kan godt opdeles til flere forskellige formål.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsdirektør Mikkel Hemmingsen, Region Syddanmark, mobil 2920 1975
Statsaut. ejendomsmægler Kim Damsgaard, Nybolig Erhverv Esbjerg, mobil 2325 6020