Anbefaling: Gymnasier skal fyldes op, før der bygges nyt

Region Syddanmark anbefaler ministerium, at regionens gymnasier ikke bygger ud eller opretter nye tilbud, før de eksisterende pladser er udnyttet. Der bliver færre unge syddanskere, og regionen vil først og fremmest sikre de nuværende uddannelser.

Der skal være overensstemmelse mellem antallet af gymnasiepladser og antallet af unge syddanskere, også i fremtiden. På den baggrund besluttede regionsrådet i Region Syddanmark mandag at anbefale Ministeriet for Børn og Unge, at den samlede kapacitet på regionens gymnasiale uddannelser ikke øges, før de nuværende tilbud er udnyttet.

Dermed anbefaler regionen, at en række gymnasier, især i trekantområdet, ikke udvider kapaciteten, så det bliver nødvendigt at investere i bygninger, der på længere sigt viser sig at være økonomisk urentable. Prognoserne viser nemlig, at antallet af 15-19-årige i regionen falder med 13 pct. frem mod 2025, og at elevgrundlaget dermed vil svinde ind.

Regionen skal have overblikket

- Vores opgave som region er at have et overblik over det samlede tilbud på udannelsesområdet. Når vi anbefaler, at gymnasierne tænker sig om en ekstra gang, er det for at skabe balance i udbuddet og kvaliteten af den undervisning, som tilbydes regionens unge, siger Lasse Krull (K), formand for Udvalget for Regional Udvikling.

Med i regionens overvejelser er også, at de store gymnasier i byerne risikerer at trække elevgrundlaget væk fra de mindre gymnasier, hvis de får lov til at udvide kapaciteten. I stedet skal uddannelsesinstitutionerne forsøge at samarbejde.

Det er der eksempelvis tegn på på Fyn, hvor VUC Fyn kort før regionsrådsmødet valgte at trække sin ansøgning om at oprette HF-kursus i Faaborg tilbage. I stedet vil man prøve at finde frem til en fælles løsning med Faaborg Gymnasium om udbuddet af ungdomsuddannelser i byen.

Det glæder udvalgsformand Lasse Krull.

- Unge syddanskere skal have adgang til et varieret tilbud af ungdomsuddannelser, men der skal ikke skabes unødig konkurrence mellem gymnasier, så nogle af de mindste – som ofte befinder sig i yderområderne – risikerer at lukke, siger han.