Ny fond styrker syddanske iværksættervirksomheder

Op til 250 arbejdspladser, 12 investeringer i iværksættertalenter og 30 lån til virksomheder og projekter i regionens yderområder. Det er de markante mål for de kommende fem år, hvor Fonden for Syddansk Vækstfremme skal hjælpe gode ideer videre med 95 mio. kr. i ryggen.

- Med den nye fond kan vi nu booste arbejdet med at styrke de syddanske kompetencer yderligere og skabe nogle helt konkrete tilbud til iværksætterne i regionens yderområder, siger Carl Holst (V), der er formand for Syddansk Vækstforum.

Fonden skal investere i velfærdsteknologiske iværksættervirksomheder i Region Syddanmark samt yde lån til mindre og mellemstore virksomheder i udkantsområderne i regionen.

Fonden forventer at foretage investeringer og låne penge til virksomheder og vækstprojekter med det mål at skabe 175-250 nye arbejdspladser over de kommende fem år.

Stor ekspertise i fonden

Fonden for Syddansk Vækstfremme har netop valgt hvem der skal løse opgaven; nemlig et konsortium bestående af Forskerparkerne COBIS og Symbion i samarbejde med Accelerace Management.

- De tre aktører, bringer på hver deres område stor ekspertise ind i fonden. Det skal nu bringes i spil sammen med de relevante ekspertiser i Syddanmark, og det kræver tæt samspil med de regionale aktører, som managementselskabet er i gang med at etablere samarbejder med, siger Carl Holst.

- Det er fantastisk flot gået af Region Syddanmark og Syddansk Vækstforum, at de har kunnet rejse kapital til denne nye fond, og det er med stor ydmyghed, at vi nu kaster os over opgaven. Det forretningsmæssige potentiale i regionens velfærdssatsning er stor, og det giver os en unik mulighed for at være med til at omsætte forskning til viden og vækst, siger Morten Mølgaard Jensen, der er adm. direktør i COBIS.

Tæt samarbejde

Peter Torstensen, som er direktør i forskerparken Symbion og en af hovedkræfterne bag iværksætterprogrammet Accelerace, glæder sig også til at komme i gang.

- Jeg er godt tilfreds med, at Accelerace-aktiviteterne, som vi ved skaber vækst, nu får ekstra fodfæste i Syddanmark. Det er vigtigt at understrege, at der er tale om en partnerskabsmodel. Vi har modtaget massiv opbakning fra en lang række aktører i Syddanmark, så det er en fælles indsats, der nu løber af stablen. Dette illustreres også af den fysiske placering, som muliggør et meget tæt samarbejde med Vækstfonden, Syddansk Teknologisk Innovation og en række andre nøgleaktører i Syddanmark, siger Peter Torstensen.

Fakta

Fonden for Syddansk Vækstfremme har valgt managementselskab; nemlig et konsortium bestående af Forskerparkerne COBIS og Symbion i samarbejde med Accelerace Management.

Den nye fond bliver lanceret under navnet Welfare Tech Invest Syddanmark og dermed understreges regionens førerposition inden for det velfærdsteknologiske område.

Der etableres et sekretariat med to forretningsadresser i Syddanmark: En hovedadresse i Vojens, hvor der indgås et kontorfællesskab med Vækstfonden og et ekstra kontor i Forskerparken i Odense, hvor der vil være et tæt samarbejde med Syddansk Teknologisk Innovation.

Der er 95 mio. kr. i Fonden for Syddansk Vækstfremme, der er klar til de første henvendelser i løbet af marts.