Kultur skal skabe regional udvikling

Regionsrådet har netop vedtaget en ny kulturstrategi. Syv millioner kroner skal være med til at skabe vækst og styrke det gode liv for borgerne.

Kulturstrategien er en vigtig del af den regionale udviklingsplan, der fokuserer på Det Gode Liv for borgerne. Målet er at skabe vækst og udvikling gennem kultur.

- Derfor målretter vi nu regionens kulturmidler mod projekter, der kan løfte regionen. Vi går efter få, større projekter og strategiske satsninger, hvor vi bygger på de styrker, områderne i forvejen har, siger Lasse Krull (C), der er formand for udvalget for Regional Udvikling.

- Det er vigtigt, at der er sammenhæng mellem kulturstrategien og de øvrige strategier for regionen. Derfor er det naturligt, at kulturstrategien følger de fire områdeinitiativer i Regional Udviklingsplan, der netop fokuserer på Det Gode Liv for borgerne.

Udviklingsplatforme

Region og kommuner har i arbejdet med den Regionale Udviklingsplan etableret fire fælles udviklingsplatforme for arbejdet; nemlig Sydvestjylland, Sønderjylland, Trekantområdet og Fyn.

Desuden vil der blive tænkt i temaer, når nye kulturprojekter skal  opstå:

• Kultur og Historie
  • Kultur og Natur
  • Kultur og Design
  • Kultur og Oplevelser

Ny inspiration og nye ideer

- Vi håber, at vi kan samle mange forskellige aktører om at udvikle spændende kulturtiltag, der kan være med til at styrke regionens synlighed og gøre det attraktivt for tilflyttere. Ved at fokusere på kulturens rolle som løftestang i den regionale udvikling, kan der virkelig laves ting, der rykker, siger Lasse Krull.

Regionens mange kulturaktører har bidraget med input til strategien – bl.a. ved en ide-workshop, der blev afholdt i efteråret 2011.

Fakta

Kulturinitiativer, der understøtter udvikling af regionen, kan tænkes i et geografisk område, men de kan også involvere flere områder og hele regionen.

Regionsrådet har sat 7 mio. kr. af til satsningen på kultur årligt.