Syddansk Sundhedsinnovation bygger ud

Kun et år efter sin etablering er Syddansk Sundhedsinnovation i Odense klar til den første udvidelse.

Regionsrådet i Region Syddanmark bevilligede ved regionsrådsmødet 17. december 17,4 millioner kroner til opførelsen af nye bygninger med en innovationshal, værksteder og åbne projektrum. Her kan man afprøve 1:1 modeller og tekniske løsninger i forbindelse med produktudvikling og velfærdsteknologi.

Syddansk Sundhedsinnovation har i sit første år kunnet notere en kraftig vækst af opgaver. Projekterne er inden for både social- og psykiatriområdet og somatikken. Projekterne har for eksempel forbedret logistik, operationsstuer og standardrum. Disse projekter finansieres primært via indtægtsdækket virksomhed og fondsmidler.

- Det glæder mig, at vi her kan skabe og udbygge en unik platform for offentlig-privat innovation, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

- Med de nye bygninger, der vil give langt større fleksibilitet, vil Forskerparken for alvor kunne tage førertrøjen på og blive et nationalt center for velfærdsteknologi, tilføjer han.

Bevillingen til de nye bygninger kommer på et tidspunkt, hvor Region Syddanmark skaber alliancer internationalt og med det private erhvervsliv. Således er 25 britiske topledere blandt andet fra National Health Service i disse dage på besøg i Odense, mens en syddansk delegation tirsdag besøger Eindhoven for at søge inspiration og underskrive en hensigtserklæring med Philips.

FAKTA:

De nye bygninger vil samlet set være på 1.100 kvm fordelt på:

● Værksted på 300 m²
● Innovationshal til brugerprocesser, mock-ups og længerevarende projektforløb på 400 m²
● Åbne projektsamarbejdspladser og mødefaciliteter inkl. toiletter på 400 m².

Yderligere kommentarer:
Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, telefon 4032 5210