Solceller til syddanske sygehuse billigere end forventet

Det bliver 30 procent billigere end forventet at sætte solceller op på 17 sygehuse og andre bygninger i Region Syddanmark - i det der bliver Danmarks største enkeltinvestering i solceller. Elforsyningsselskabet Energi Midt A/S har vundet opgaven, som skal udføres i år.

Region Syddanmark har nu set tilbudskuverterne igennem fra de leverandører, der har budt på at etablere solcelleanlæg på 17 af regionens sygehuse og andre bygninger - i det der bliver Danmarks største enkeltinvestering i solceller. Til en samlet pris på 41,7 mio. kr. kan energivirksomheden EnergiMidt A/S levere den største garanterede ydelse pr. investeret krone, og virksomheden får derfor opgaven med at etablere de mere end 20.000 kvadratmeter solceller. Inklusive rådgiverhonorar, byggetilladelser og andet løber den samlede pris for solcelleanlæggene op i 50,5 mio. kr.

- Region Syddanmark står over for at gå ombord i Danmarks største enkeltinvestering i solceller. At projektet bliver billigere end de 82 mio. kr., vi i regionsrådet har bevilget gør, at vi nu overvejer at sætte endnu flere solceller op for de penge, vi får tilovers. Vi kunne for eksempel sætte solcelleanlæg op på de p-huse, som regionen har bygget ved nogle af vores sygehuse, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Den syddanske solcelleinvestering omfatter solcelleanlæg på 14 somatiske og psykiatriske sygehuse, regionshuset i Vejle, Center for Høretab i Fredericia og det socialpsykiatriske botilbud Syrenparken i Børkop. I alt bliver der etableret 20.574 kvadratmeter solcelleanlæg. Det svarer til mere end fem fodboldbaner. Det gør det til Danmarks største enkeltinvestering i solcelleanlæg – tre gange større end hidtidige projekter.

Udbud i fire pakker

Region Syddanmarks solcelle-projekt har været udbudt i fire pakker – en pakke centreret om hver af regionens fire sygehus-enheder. I hver pakke var fem leverandører indbudt til at byde. Da regionen fik åbnet tilbudskuverterne, viste tilbuddene fra EnergiMidt A/S at være de bedste i alle fire pakker.

Solcelleanlæggene rundt på de syddanske sygehuse forventes at producere 2547 MWh. Det svarer til strømforbruget for omkring 850 husstande.
Region Syddanmarks samlede strømforbrug på sygehusene løber op i 89.000 MWh, og de nye anlæg vil således dække knap tre procent af sygehusenes samlede elforbrug.

Leasing er en mulighed

Som udgangspunkt vil regionen forsøge at finansiere indkøbet af solcelleanlæggene med driftspenge, men en leasingfinansiering kan komme på tale.

- Region Syddanmarks økonomi er god, og derfor kan vi finde pengene til solcelleanlæggene i driften. Alligevel overvejer vi om leasing bedst kan betale sig, siger Carl Holst.

Uanset finansieringsmodellen vil strømproduktionen betyde, at investeringen kan afskrives i løbet af 11 år.

Tage skal renoveres for 57 millioner

En stor del af tagarealerne på de bygninger, hvor der skal etableres solcelleanlæg skulle efter planerne renoveres i løbet af de kommende fem år. Men for at kunne sætte solcelleanlæggene op allerede i år fremskynder regionen renoveringen. Renoveringen af tagene er budgetteret til at koste 57 millioner kroner.

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 40 32 52 10

Sundhedsdirektør Jens Elkjær, Region Syddanmark, mobil 29 46 71 25

Fakta:

Tidsplanen for projektet ser således ud:
• 28. august-14. december 2012 – Udførelsesperiode
• 20. december 2012 – Aflevering af projektet