Atter tro på vækst i Region Syddanmark

En undersøgelse af 1.000 syddanske virksomheder viser nu, at optimismen er tilbage i Syddanmark. Region Syddanmark måler virksomhederne på deres forventninger hvert kvartal, og optimismen havde været støt stigende siden lavpunktet i 2009, indtil den tog et dyk sidste efterår. Det dyk er imidlertid vendt til en stigning hen over vinteren, og flertallet af virksomheder ser ikke et eneste af de såkaldte negative pejlemærker.

- Vi skal passe på ikke at overfortolke på en forsigtig optimisme, men naturligvis glæder det mig, at virksomhederne igen ser lysere på fremtiden, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Innovation trækker op

I rapporten om erhvervslivets forventninger står der, at især de innovative og ambitiøse virksomheder trækker optimismen i vejret.

- Det er især den slags virksomheder, vi skal leve af i fremtiden, så det er godt at se, at over halvdelen af de såkaldte frontløbere tror på øget omsætning. Men jeg glæder mig også over, at optimismen i industrivirksomheder er steget så meget, siger Carl Holst.

I industrien tror 47 procent på øget omsætning. Sidste efteråret var det kun 37 procent.
Billedet af en optimisme, der er på vej tilbage efter dykket, går igen i alle brancher.  De mest optimistiske brancher er engroshandel og hotel og restauration, hvor over halvdelen af virksomhederne tror på en højere omsætning.

Den mest pessimistiske branche er servicebrancherne under ”anden service”, hvor der er flere virksomheder, der tror på mindre omsætning end omvendt. Anden service er fx rengøring, vikarbureauer, ejendomsservice, materieludlejning, vagt- og sikkerhedstjeneste eller rejsebureauer.

Jobsituation stadig uafklaret

Den forsigtige vækstoptimisme fører dog ikke direkte til flere job. Virksomhederne er splittet her. Hver fjerde tror på flere job, og hver fjerde tror på færre job. Halvdelen tror ikke på ændringer i det kommende kvartal.

Der er noget, der tyder på, at jobvæksten vil starte i de større virksomheder. Her tror næsten tre ud af ti på flere job, mens det i de mindste virksomheder blot er en ud af ti virksomheder.
De vækstoptimistiske virksomheder beskæftiger knap halvdelen af de ansatte i virksomheder med 10-250 ansatte, mens de vækstpessimistiske virksomheder beskæftiger 15 procent af de ansatte.

Fakta: ”Region Syddanmarks Vækstbarometer” er et repræsentativt panel af mere end 900 direktører for små og mellemstore virksomheder i Region Syddanmark. Virksomhederne har ved rekrutteringen mellem 10 og 250 ansatte. Region Syddanmark stiller hvert kvartal spørgsmål til panelet om regionale erhvervspolitiske
problemstillinger.

De seks økonomiske pejlemærker er:

Afskedigelser. Forventer virksomheden flere eller færre ansatte i det kommende kvartal?

Adgang til lån og kredit. Forventer virksomheden, at adgang til lån og kredit og anden
finansiering bliver bedre eller ringere i det kommende kvartal i forhold til samme kvartal sidste år?

Investeringer. Vil virksomheden investere mere eller mindre i det kommende kvartal i forhold til samme kvartal sidste år?

Ordrebeholdning. Bliver virksomhedens ordrebeholdning større eller mindre i det kommende kvartal i forhold til samme kvartal sidste år?

Eksport. Bliver det lettere eller vanskeligere at eksportere i det kommende kvartal i forhold til
samme kvartal sidste år?

Afbestillinger. Forventer De flere eller færre afbestillinger i det kommende kvartal i forhold til
samme kvartal sidste år?