Første spadestik til Hospice Sydfyn

Efter godt forarbejde og planlægning kunne folkene bag Hospice Sydfyn endelig stikke spaden i jorden den 12. september.

En af initiativtagerne, Else Bæk Kristensen, tager det første spadestik, flankeret af en anden af initiativtagerne Birte Westh og regionsrådsformand Carl Holst (V). (Foto: Jørgen Diswal).

Mange interesserede var dukket op på adressen Skovsbovej i den vestlige del af Svendborg for at overvære det første spadestik til det nye sydfynske hospice.

Døden skal tages alvorligt

Regionsformand Carl Holst (V) slog fast, at han er tilfreds med, at vi i Region Syddanmark med nybyggeriet her får flere hospice-pladser:

- Et hospice er det sidste stop på rejsen. Her flytter man ind, når alle muligheder for helbredelse er udtømte. Denne proces er for alle forbundet med stor sorg og smerte.

- Men når galt skal være, så er det trods alt en glæde, at der findes steder, hvor der er plads, rum og overskud til en værdig afsked med livet.

Ildsjæle er vigtige

Sidst i sin tale uddelte Carl Holst stor ros til alle de involverede for indsatsen. Ikke mindst de oprindelige initiativtagere og ildsjæle bag Hospice Sydfyn. Regionsrådsformanden udtrykte samtidig glæde over, at Region Syddanmark har kunnet bidrage økonomisk til projektet.

Politisk opbakning

Mens regnen silede ned, lyttede de fremmødte gæster til de øvrige talere blandt andet Birte Westh og Else Bæk Kristensen, som er to af initiativtagerne til Hospice Sydfyn. Begge lagde stor vægt på, at den politiske opbakning har været helt afgørende.

Svendborgs borgmester, Curt Sørensen (S) var imponeret over den hurtige proces og roste alle de involverede.

• Det nye hospice i Svendborg bliver på cirka 1.800 m2 og får 12 pladser.
  • Hospice Sydfyn skal drives som en selvejende institution, og forventes at stå færdigt i andet halvår af 2012.
  • Det nye hospice kommer til at koste cirka 34 mio. kr.
  • Det bliver det femte hospice i Region Syddanmark.
  • Et hospice med 12 pladser har typisk omkring 130-160 patienter indskrevet på et år, og forventes at få 30 ansatte.