Ansøgning sendt til København

Fredag 30. september nåede parterne bag Sønderborg som kulturhovedstad en milepæl. Ansøgningen om at blive Europæisk Kulturhovedstad i 2017 blev afleveret i Kulturministeriet.

Med hjælp fra en prinsesse fik borgmester i Sønderborg Kommune, Aase Nyegaard, regionsrådsformand Carl Holst og formand for Kultur- og Erhvervsudvalget, Stephan Kleinschmidt, sendt ansøgningen godt af sted fra Alsion mod Købehavn. Foto: Kim Toft Jørgensen

Ansøgningen rejste fra Sønderborg torsdag middag i en kuffert i hænderne på H.C. Andersen. I en el-bil blev den kørt til Odense for at tilbagelægge resten af rejsen mod hovedstaden i tog.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) var med til at ønske god rejse.

- Der er blevet arbejdet intenst med at få lavet en ansøgning med et indhold, der skiller sig ud ved at fokusere på det grænseoverskridende. Her har vi en ansøgning, der virkelig lever op til kriterierne for at blive Europæisk Kulturhovedstad, siger Carl Holst.

Videre til finalen

Region Syddanmark har på flere måder støttet Sønderborg i bestræbelserne på at blive kulturens centrum om seks år.

Nu er det op til en jury at vurdere, om Sønderborg går videre. Der er 13 medlemmer, hvor de syv er upeget i EU, og de seks udpeges i Danmark.Den 25. november 2011 skal Sønderborg 2017-teamet fremlægge ansøgningen for juryen, som derefter afgør, om Sønderborg med Sønderjylland-Schleswig går videre til finalen. I så fald skal ansøgningen udbygges, og den endelige version skal afleveres sidst på foråret 2012.

Jury på besøg

I løbet af sommeren 2012 vil juryen komme på besøg i Sønderborg for at se, om byen kan leve op til det, der står i ansøgningen. Hvilken by, der bliver Europæisk Kulturhovedstad i 2017, afgøres endeligt i sidste halvdel af 2012.

Aarhus er den anden by, der bejler til titlen.