Indvielse af nyt botilbud for autister

Region Syddanmark indvier Kirkevej 14, der er en del af AutismeCenter Holmehøj i Kværndrup, mellem Ringe og Svendborg.

Det var en lang venteliste og efterspørgsel på flere pladser til borgere med autisme, der gjorde, at Region Syddanmark afsatte 32 millioner kroner til nye boliger på Fyn. Botilbuddet er nu kommet godt fra start, og det vil regionen fejre med en officiel indvielse.

Indvielsen finder sted:

Fredag 18. november 2011 kl. 11-13 på Kirkevej 14, 5772 Kværndrup

Der vil være taler ved regionsrådsformand Carl Holst (V), forstander på AutismeCenter Holmehøj, Torben Bøg-Jensen samt formanden for pårørenderådet Ingeborg Pyndt.

Arrangementet vil foregå i telt, men der vil være mulighed for at komme rundt og se dagtilbuddet.

Pressen er velkommen.

Fakta

Det nye byggeri Kirkevej 14 er en del af AutismeCenter Holmehøj, der ligger ved Ringe. Her bor i forvejen 16 beboere med autisme.

Der er lavet 20 nye boliger i alt. Byggeriet består af 14 to-rumsboliger med tilhørende fælles- og personalefaciliteter. Desuden er en eksisterende bygning udbygget med seks to-rumsboliger med fælles- og personalefaciliteter samt fælles storkøkken, vaskeri og træningsrum. En anden bygning er lavet om til aktivitets- og beskæftigelseslokaler for de 20 beboere samt administration for afdelingen.

12 af pladserne har været reserveret til unge mennesker med autisme, der midlertidigt har boet i Ebberup og Ringe (Humlehaven og Hus D i Ringe). De resterende otte pladser er nye.

Udover de 20 nye boliger i Kværndrup huser adressen også et dagtilbud med flere aktiviteter til lokale unge med autisme. De kan for eksempel få arbejde i et træværksted, et væveværksted eller i et billed- og smykkeværksted.

Nybyggeriet betyder, at både bolig- og dagsaktivitetstilbuddene bliver samlet på samme adresse. Mennesker med autisme har ofte brug for et tæt samarbejde imellem personalet. Derfor er det en stor fordel, når ansatte fra både botilbuddet og aktivitetstilbuddet holder til samme sted.

Byggeriet har kostet 32 mio. kr. Det har været undervejs i godt et års tid. Kirkevej 14 har været i brug siden maj i år.