Nye millioner er på vej til Lindø

7,6 millioner kroner er på vej fra Syddansk Vækstforum til Lindoe Offshore Renewables Center (LORC). Pengene skal være med til at omstille området omkring det tidligere skibsværft Lindø og skabe nye arbejdspladser i branchen for grøn offshore-energi.

2.000 nye arbejdspladser på Fyn. Det er blandt målene for LORC’s projekt på Lindø. Syddansk Vækstforum støttede projektet med 6,8 millioner kroner i regional medfinansiering sidste år og har netop sendt yderligere 7,6 millioner af sted til LORC.

- Det er vigtigt, at der bliver skabt nyt liv på Lindø og etableret nye virksomheder, så der bliver arbejdspladser til de tidligere værftsmedarbejdere og øget vækst i Syddanmark. Det vil LORC arbejde for, og derfor er vi glade for at kunne støtte projektet, siger formand for Syddansk Vækstforum og regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst (V).

Støtte = nye arbejdspladser

På LORC hilser man støtten fra Syddansk Vækstforum velkommen. Sammen med en støtte på 25 millioner fra Fornyelsesfonden under Erhvervs- og Byggestyrelsen skal de i alt godt 15 millioner kroner fra Syddansk Vækstforum for alvor sparke gang i LORC’s projekt.

- I opstartsfasen er vi afhængige af støtte fra de offentlige institutioner, hvis vi skal lykkes med vores projekt om at blive Danmarks test- og videncenter for grøn offshore-energi. Vi er derfor meget glade for, at Syddansk Vækstforum igen vælger at støtte os, siger adm. direktør Claus Hviid Christensen fra LORC og fortsætter:

- Vores projekt har blandt andet til formål at tiltrække virksomheder til Lindø og derved skabe knap 2.000 nye arbejdspladser i løbet af fem år inden for den grønne offshore-energisektor. Arbejdspladserne er blandt andet tiltænkt de tidligere værftsmedarbejdere, der står uden job, når Lindø Skibsværft lukker helt ned i 2012.

Virksomheder er på vej

LORC håber at kunne tiltrække nye virksomheder til Lindø med deres testcenter for grøn offshore-energiteknologi. Testcenteret skal tilbyde virksomheder i den grønne offshore-branche nye muligheder for test af deres produkter.

Og nu ser det ud til, at endnu en virksomhed er på vej til området. Det sker, når Smulders Group, som producerer fundamenter og tårne til havvindmøller, lejer sig ind i Lindø Industripark.

FAKTA:

Syddansk Vækstforum har netop valgt at støtte LORC med yderligere 7.632.000 kroner i regional medfinansiering. Støtten er afhængig af endnu en bevilling fra Fornyelsesfonden.

Syddansk Vækstforum har tidligere støttet LORC’s projekt med 6.825.000 kroner i regional medfinansiering. Fornyelsesfonden har i denne sammenhæng bevilget 25 millioner kroner.