Kreativitet hjælper virksomheder

Onsdag 18. maj er der mulighed for at høre, hvordan virksomheder kan udvikle sig ved hjælp af kreativitet. Region Syddanmark, Invio, Reach Out og CKO (Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi) inviterer til matchmaking- og networking-arrangement i Spinderihallerne i Vejle med fokus på oplevelsesbaseret forretningsudvikling.

Det har vist sig, at oplevelser er den stærkeste drivkraft i virksomhedsudvikling, og på konferencen kan interesserede stifte bekendtskab med virksomheder, der har haft glæde af kreativitet.

Sætter proces i gang

- Kreative aktører kan hjælpe virksomheder med at se sig selv i et andet lys, og sætte nye innovationsprocesser i gang. Vi opfordrer virksomhederne til at udfolde sig kreativt og kulturelt fordi, vi ved, at man kan skabe økonomisk værdi baseret på oplevelser, fortæller regionsdirektør Mikkel Hemmingsen, Region Syddanmark.

-  Hvad enten oplevelsen er selve produktet, som inden for turisme eller kultur, eller når oplevelsen bruges til at øge værdien af produktet eller processen, som ved øget brug af design, supplerer han.

Tydelig dokumentation

Regionsdirektøren bakkes op, af direktør Rasmus Wiinstedt Tscherning fra CKO, hvor man beskæftiger sig med vækst gennem udvikling af oplevelser i produkter og services.

- Undersøgelser fra ind- og udland har desuden gennem de sidste 10 år tydeligt dokumenteret, at kreative aktører er en stor ressource som kan være med til at styrke det øvrige erhvervslivs innovation og fornyelse, siger direktør Rasmus Wiinstedt Tscherning, CKO.

Til glæde for samfundet

Direktøren påpeger, at det ikke kun er den enkelte virksomhed, der har glæde af styrkelsen.

- Der kan opnås gode synergier mellem de kreative erhverv, det øvrige erhvervsliv og kommuner gennem strategiske satsninger, hvor kreative aktører med fordel kan samarbejde med kommuner og erhvervsliv om at skabe attraktioner og oplevelser, der tiltrækker nye skatteydere, turister og skaber jobs. Også uden for de store byer, siger direktør Rasmus Wiinstedt Tscherning, CKO.