Gode idéer til fremtidens velfærd

Hvordan kan Region Syddanmark blive et internationalt kraftcenter for velfærdsinnovation? Det var det helt store tema, da cirka 50 aktører på området mødtes mandag den 16. maj på innovationscentret G10 i Odense.

Der kom mange gode idéer på bordet, da de mange aktører inden for velfærdsteknologi satte sig sammen. (Foto: Jakob Fynsk)

Seminariet var det andet i en række på fem, hvor borgere og virksomheder får mulighed for at bidrage aktivt til Syddansk Vækstforums erhvervsudviklingsstrategi, som skal være gældende fra 2012-2020.

Alle skal høres

I Odense blev det blandt andet debatteret, hvordan velfærdsinnovation kan være med til at skabe arbejdspladser, samt hvordan de nye sygehusbyggerier kan skabe grobund for vækst i de syddanske virksomheder.

- Det er utrolig vigtigt, at vi i arbejdet med den kommende strategi hører alle relevante parter og får en masse gode idéer. Vi skal arbejde sammen for at nå de bedste løsninger, siger regionrådsformand Carl Holst (V), der bød velkommen til seminariet.

Hjælp til nye initiativer

Derudover holdt regionsdirektør Mikkel Hemmingsen oplæg om muligheder og udfordringer inden for forretningsområdet, mens Henrik Kagenow, direktør i Welfare Tech Region, fortalte, hvordan erhvervsklyngen kan hjælpe virksomheder med at få del i det velfærdsteknologiske marked.

Til slut kunne deltagerne selv komme med gode idéer via fem workshops – idéer, som nu bliver taget med i det videre arbejde.

De næste seminarer omkring erhvervsudviklingsstrategien holdes:

Energieffektivisering: 24. maj 2011 kl. 13-16 i Sønderborg

Design: 31. maj kl. 15-18 i Kolding

Turisme: 15. juni kl. 13-16 i Billund

Man kan tilmelde sig seminariet via Vækstforums hjemmeside.