Kingstrups nye bydel

Græsset er endnu ikke vokset op, men det skal nok blive grønt med tiden, blev der lovet. Det var dagen, hvor snoren blev klippet og man fejrede indvielsen af fire nye boliger på Kingstrup på Vestfyn.

Snoren klippes. Regionrådsformand Carl Holst (V) får hjælp af beboeren Jesper og formand for socialudvalget Bente Gertz (S). Fotos: Jørgen Diswal

Kingstrup er et bo- og beskæftigelsestilbud for sen hjerneskadede, og der har længe været brug for de nye boliger, der fortrinsvist er til unge beboere. Erfaringen har været, at de unge ret hurtigt har forladt Kingstrup, da de ikke har kunnet begå sig sammen med de andre ældre beboere. Man har villet skabe mere frirum, mere plads til den enkelte og flere fritidsmuligheder. Med andre ord: Et ungdomsmiljø, der netop er målrettet beboerne. Og nu har de fået deres eget sted.

Sikrer beboerne en god overgang

- De fire, nye boliger er selvstændige bygninger, der ikke bare ligner, men også er private boliger. Boligerne er et eksempel på, at vi sætter brugernes behov i centrum og at vi ønsker at hjælpe og sikre beboerne en god overgang fra livet på en institution til livet i egen bolig – til et selvstændigt voksenliv, sagde regionsrådsformand Carl Holst (V).

Tilbuddet med selvstændige boliger for unge med hjerneskade er ret unikt i Danmark.

De unge kan bo på Kingstrup, indtil de er klar til at flytte i egen bolig. Foruden de fire nye pladser, har Kingstrup plads til otte beboere i døgntilbud, hvilket vil sige, at de bor på Kingstrup. Derudover har de ni i dagscenter; folk der kommer på bo- og beskæftigelsestilbuddet om dagen, men som bor i egen bolig.

hanne.kopp@regionsyddanmark.dk

Her er mit nye hjem. Jesper flyttede ind for et par uger siden. Han er glad for, at han nu har fået sit eget hjem, hvor han kan være sig selv og selv vælge fællesskabet, når han har lyst.

Jesper fik en spillertrøje fra SønderjyskE, som han er stor tilhænger af.

Kingstrups fire nye boliger blev indviet 17. maj 2011. På sigt er der mulighed for at udvide med flere boliger.