Indvielse af P-hus i Esbjerg

Mere end 15 veteranbiler og et par motorcykler med sidevogn stod linet op foran hovedindgangen til Esbjerg Sygehus fredag formiddag, 13. maj 2011. De var klar til at køre regionsrådspolitikere, byrådspolitikere og sygehusdirektører ind i det nybyggede p-hus.

Veteranbilerne står klar foran hovedindgangen til Esbjerg Sygehus. De skal køre politikere og direktører til det nye p-hus.  Fotos: Jørgen Diswal

Veteranbilerne står klar foran hovedindgangen til Esbjerg Sygehus. De skal køre politikere og direktører til det nye p-hus. Fotos: Jørgen Diswal

Det var nemlig dagen, hvor indvielsen af et længe ventet p-hus, oprandt.

- Der er al mulig grund til at hejse flaget i dag. Vi har skabt plads til omkring 600 biler med det flotte nye p-hus, og dermed er vi kommet endnu et skridt videre med det, vi vil med Esbjerg Sygehus, sagde regionsrådsformand Carl Holst (V).

En plan med p-huset

Regionsrådsformanden pointerede, at man aldrig havde været i tvivl om, hvad man ville med Esbjerg Sygehus. Nemlig at det skal være et af Region Syddanmarks fem akutsygehuse, og at det spiller en aktiv og vigtig rolle i regionens sygehusstruktur. P-huset er nøje tænkt ind i den plan, og skal være med til at afhjælpe presset og det stigende behov for p-pladser. Og så skal p-huset være med til at højne servicen for sygehusets brugere, nemlig patienter og pårørende.

Snoren er klippet: Fra venstre regionsrådsmedlem og formand for strukturudvalget Stephanie Lose (V), regionsrådsformand Carl Holst (V) og borgmester i Esbjerg Kommune Johnny Søtrup (V).

P-huset, der nu står færdig, skal fortrinsvist bruges af medarbejdere på sygehuset, og p-pladserne tæt på sygehuset skal bruges af patienter og pårørende. Som regionsrådsmedlem og formand for strukturudvalget Stephanie Lose (V) sagde under indvielsen, så kommer det nye p-hus forhåbentlig til at betyde, at det nu er slut med at cirkulere rundt for at finde en p-plads. For som Esbjerg-borger måtte hun tit høre den der med, at behandlingen er afsluttet, inden de pårørende har nået at finde en p-plads.

Mange var mødt op for at se det nye p-hus og de gamle biler.

Kommunens borgmester Johnny Søtrup (V) kunne fortælle, at man har flere planer med det område, hvor det nye p-hus står. Blandt andet har man en bydelspark i tankerne.

Foto af P-hus