Kejsersnit bør overvejes grundigt

Cirka hver femte fødsel i regionen foregår ved kejsersnit. Det kan der være gode grunde til, men overvejer du operationen frem for den naturlige fødsel, bør du sætte dig godt ind i de gener, der kan opstå.

- Man er jo ikke bare nybagt mor, men også operationspatient. Jeg skal hele tiden huske at passe på mig selv, selvom jeg meget hellere vil bruge min energi på Adam. Foto: Palle Peter Skov

Lille Adam putter sig trygt i den lune dyne hos sin mor i sofaen. Han er heldigvis totalt uvidende om det kaos, der herskede i mors hoved, lige før han kom til verden.

Adam er to uger gammel og er Trine Ørskov Ramhøjs andet barn. For to år siden fødte hun storesøster Sille. Begge børn er født ved kejsersnit, selvom Trine altid havde forstillet sig, at hun skulle føde naturligt.

Snydt for oplevelsen

Sille vendte forkert, så lægerne frarådede hende en naturlig fødsel. Trine valgte at få et planlagt kejsersnit, fordi hun ikke ville løbe nogen risiko. Men beslutningen føltes aldrig helt rigtig for hende.

- Jeg føler mig snydt. Det virkede så forkert, at jeg ikke skulle have veer, og jeg gik fuldstændig glip af den spænding, jeg hører andre gravide fortælle om. Jeg vidste præcist, at det skulle være 27. juni om morgenen, siger Trine.

Her fjorten dage efter Trines andet kejsersnit døjer hun stadig med smerter fra operationen, og hun kan ikke køre bil. Ikke engang en lang tur med barnevognen i det natursmukke Munkebo kan det blive til. I det hele taget oplever Trine den første tid efter fødslen som mere besværlig.

Tal med din jordemoder

Der kan være mange gener forbundet med et kejsersnit. Blandt andet er der risiko for, at livmoderen kan briste, hvis man på et senere tidspunkt vil føde normalt. Der er også risiko for, at det arvæv, der danner sig, kan forårsage smerter og ubehag, når man bliver ældre. I det hele taget skal man holde sig for øje, at et kejsersnit er en operation med de risici, en sådan altid indebærer. Derfor opfordrer jordemoder på Odense Universitetshospital, OUH Anette Lund Frederiksen til en grundig snak med jordemoderen, inden man beslutter sig.

- Der kan være mange grunde til at vælge et kejsersnit. Det kan være en tidligere dårlig fødselsoplevelse, eller at kvinden er bange for ikke at kunne håndtere den mangel på kontrol, som en fødsel medfører. I sådanne tilfælde råder jeg kvinderne til at få en god snak med deres jordemoder, så vi sammen kan få sat ord på angsten, og vi kan hjælpe hende til med at få den oplevelse, hun ønsker sig, siger Anette Lund Frederiksen.

For Trines vedkommende var kejsersnittet i hvert fald ikke forbundet med følelsen af øget kontrol.

- Man ligger jo der, bedøvet, og kan ikke gøre hverken fra eller til. Og første gang måtte jeg vente en hel time, før jeg fik Sille over til mig. Jeg lå bare der, mens min mand og jordemoderen gik ud for at give hende tøj på. Jeg synes, det hele var med til at forsinke min følelse af at være blevet mor.

Alle gode gange to

Da Trine blev gravid med Adam, holdt hun fast i drømmen om den naturlige fødsel, selvom hun vidste, at der var en risiko ved at føde naturligt efter et kejsersnit. Alligevel måtte hun lægge mave til endnu en operation, da man undervejs blev bange for, at livmoderen kunne være ved at briste.

- Jeg var slet ikke forberedt, og det hele gik meget, meget hurtigt. Alle andre end mig bevarede roen, men jeg var simpelthen så bange for, at der skule være sket barnet noget. Så jeg brød fuldstændig sammen, da jeg endelig hørte ham græde.

Trine ville godt have været den kaotiske oplevelse foruden, men hun har efterfølgende fået sine oplevelser talt godt igennem med jordemoderen og har valgt at fokusere på det positive.

- Det eneste, der betyder noget, er jo, at både mine børn og jeg har det godt, slutter hun og giver Adam med de blå øjne et lille kys på håret.

• I 2010 var der cirka 12.500 fødsler i Region Syddanmark
  • 2500 af dem foregik ved kejsersnit