Sønderborg i internationalt samarbejde om at knække klimakurven

Lærerkræfter, elever og studerende fra Sønderborg skal inddrages i klimaudfordringen. Helt fra børnehaven til PhD skal borgerne have en bevidsthed om, hvad deres handlinger betyder for klimaet der gør, at de går forrest i at udtænke nye løsninger.

I de to år projektet i Sønderborg kører, vil Sønderborg arbejde sammen med skoler og kommuner i Italien, Spanien og Slovenien for at afprøve og finde de bedste måder at inddrage elever og studerende i klimakampen.

EU-projektet LoCaRe (Low Carbon Economy Region) støtter klima-projekter, der går på tværs af grænserne. Region Syddanmark er tovholder og koordinator på LoCaRe.

- Det bliver spændende at følge de projekter, der er valgt i Syddanmark. Udveksling og sparring med andre projekter i regioner i Europa kan give en helt ny dimension til klimaarbejdet, siger Carl Holst, der er regionsrådsformand i Region Syddanmark.

- Støtten er værdifuld i vores arbejde med at skabe læringsmiljøer. Sønderborg Kommunes børnehaver og skoler har sammen med bl.a. ungdomsuddannelserne i Sønderborg, Danfoss Universe og Sønderborgs ProjectZero skabt House of Science for at styrke naturfagene. Så nu kommer vi endnu et skridt fremad i vores bestræbelser, også på at skabe 15.000 lokale klimaambassadører, siger Aase Nyegaard, der er borgmester i Sønderborg.

Læs mere om LoCaRe her: www.locareproject.eu
Samlet budget for alle fire partnere: 353.000 € – svarende til ca. 2,65 mio. kr.
Sønderborgs andel: 90.000 € – svarende til ca. 675.000 kr.