Lokale ideer til Augustenborgs smukke rammer

Der er stor lokal opbakning og mange ideer til, hvad Augustenborg Slot fremover skal bruges til. Det netop afholdte borgermøde med knap 300 fremmødte lokale borgere viste, at folk vil kæmpe for deres by og for deres arv. Spørgsmålet er: Hvad skal der ske med Augustenborg, når bygningerne fra 2013 ikke længere skal fungere som psykiatrisk sygehus?

Knap 300 borgere var mødt frem til borgermøde om  Augustenborgs fremtid 12. januar 2011. Fotos: Hanne Kopp

Knap 300 borgere var mødt frem til borgermøde om Augustenborgs fremtid 12. januar 2011. Fotos: Hanne Kopp

– Sælg ikke vores arvesølv, var der en af de lokale der sagde. Og regionsrådsformand Carl Holst (V) bebudede:

- Jeg lover jer, at der vil blive taget hensyn til det alt sammen – slottet, kirken, parken, kulturhistorien – og det er ikke et spørgsmål om kroner og øre: En køber, der byder over vurderingen, men som kommer med et dårligt forslag med et dårligt indhold, vil vi ikke sælge til, sagde Carl Holst.

- Vi har alle det til fælles i aften, at vi interesserer os for stedet her, og jeg er glad for at så mange er mødt frem. I fællesskab skal vi finde en løsning, vi alle kan være glade for. Vi skal ikke have et tomt monument fra fortiden, men et sted med lys i vinduerne, sagde regionsrådsformanden.

Panelet som borgerne kunne stille spørgsmål til, bestående af,  fra venstre: Regionsdirektør Mikkel Hemmingsen, Regions- rådsformand Carl Holst, borgmester i Sønderborg Kommune  Aase Nyegaard og bygherrerådgiver i Region Syddanmark  Leif Nielsen.

Panelet som borgerne kunne stille spørgsmål til, bestående af, fra venstre: Regionsdirektør Mikkel Hemmingsen, Regions- rådsformand Carl Holst, borgmester i Sønderborg Kommune Aase Nyegaard og bygherrerådgiver i Region Syddanmark Leif Nielsen.

Mange forslag

Aftenen bød på forskellige oplæg, hvor de fremmødte kunne høre mere om processen. Herefter kunne gæsterne stille spørgsmål til etpanel bestående af regionsrådsformand Carl Holst, regionsdirektør Mikkel Hemmingsen, borgmester i Sønderborg Kommune Aase Nyegaard og bygherrerådgiver i Region Syddanmark Leif Nielsen, og de kunne komme med ideer til fremtidig anvendelse. Der var flere bud: Augustenborg kunne blive et kunst- og kulturmuseum – Jyllands svar på Louisiana. Et hospice, et plejehjem, rekreationsfaciliteter for hjemvendte soldater og idrætsfolk. Eller hvad med hotel og wellness-ophold i de naturskønne omgivelser?

Flere generationer viste interesse for borgermødet.

Det videre forløb

Region Syddanmark sætter nu en projektudviklingskonkurrence i gang, hvor alle kan komme med ideer og forslag. Næste år bliver der holdt et nyt borgermøde, hvor vinderprojektet præsenteres. Fra 2013 skal Augustenborg ikke længere fungere som psykiatrisk sygehus.

Forslag og ideer kan indleveres på siden www.lysivinduerne.dk, hvor interesserede også kan læse mere om processen.

Hvorfor er du kommet i aften?

Erling Lundsgaard, Sønderborg og Annemarie Abrahamsen, Augustenborg:

Annemarie Abrahamsen, Augustenborg:

- Jeg har arbejdet her som plejer i 39 år og er lige gået på efterløn. Så jeg var selvfølgelig lidt nysgerrig på at høre, hvad de kan finde på at bruge bygningerne til. Det er også lidt vemodigt at tænke på, at en epoke nu er slut, men jeg synes, at ideen om et plejehjem eller et hospice lyder godt.

Erling Lundsgaard, Sønderborg:

- Jeg tænkte, at jeg ville gå herned og se, hvad der skulle ske i aften. Det lød som et spændende arrangement. Det var godt at se så mange engagerede borgere og tænk, hvis vi kunne få lys i alle lysekroner på slottet. Det ville da være fantastisk.

I fællesskab skal vi finde en løsning, vi alle kan være glade for.  Vi skal ikke have et tomt monument fra fortiden, men et sted  med lys i vinduerne, sagde regionsrådsformand Carl Holst.

I fællesskab skal vi finde en løsning, vi alle kan være glade for. Vi skal ikke have et tomt monument fra fortiden, men et sted med lys i vinduerne, sagde regionsrådsformand Carl Holst.

hanne.kopp@regionsyddanmark.dk