De første tegninger af Nyt OUH offentliggøres

Region Syddanmark og Syddansk Universitet/Universitets- og Bygningsstyrelsen (SDU/UBST) offentliggør nu for første gang tegninger og modeller af, hvordan det nye universitetshospital og sundhedsvidenskabelige fakultet i Odense kan komme til at se ud.

Seks konsortier har i tre måneder arbejdet på hver deres forslag til, hvordan de forestiller sig hospital og fakultet skal se ud og indrettes.

Én til tre vindere

Ved en pressekonference den 1. februar præsenteres de seks forslag og samtidig peger en dommerkomité på en til tre vindere af projektkonkurrencen, som går videre til en forhandlingsrunde med Region Syddanmark og SDU/UBST. Vinderne byder ind med hver deres reviderede forslag, hvorefter den endelige vinder bliver udpeget umiddelbart før sommerferien 2011.

Sygehus til 6,3 milliarder

Det nye universitetshospital, der bliver placeret mellem Syddansk Universitet og motorvejen, skal erstatte det nuværende Odense Universitetshospital. Nyt OUH bliver det største helt nye sygehus i Danmark. Der er afsat 6,3 mia. kr. til Nyt OUH. Første spadestik tages i 2014 og efter planen står Nyt OUH færdig i 2018-2020.

Det nye sundhedsvidenskabelige fakultet (SUND), skal forbinde hospital og universitet. Sammenbygningen af de to institutioner vil skabe ideelle betingelser for et tæt samarbejde om uddannelse og forskning. Det nye fakultet kommer til at koste cirka 900 mio. kr.

På pressekonferencen deltager dommerkomitéen og repræsentanter fra de seks konsortier. Umiddelbart efter pressekonferencen indvies en udstilling, hvor modeller og tegninger af alle seks forslag kan ses.

Pressekonferencen holdes tirsdag den 1. februar 2011, kl. 14.00 i forskerparkens auditorium, Forskerparken 10, 5230 Odense M.

De seks forslag til Nyt OUH præsenteres umiddelbart efter pressekonferencen i Center for Brugerdrevet Innovation, der ligger lige ved siden af auditoriet.

Tilmelding til pressekonferencen er nødvendig. Tilmelding kan ske til presserådgiver Carsten Bruun, Region Syddanmark, mobil 20 26 33 92, carsten.bruun@regionsyddanmark.dk.

De deltagende konsortier:

Konsortium bestående af:

• Henning Larsen Architects A/S
  • Friis & Moltke A/S
  • Arkitektfirmaet TKT A/S
  • COWI A/S
  • Rambøll Danmark A/S med en række underrådgivere

ALECTIA A/S med en række underrådgivere, blandt andre:

• CREO Arkitekter A/S
  • Aarhus Arkitekterne A/S
  • 3xN A/S
  • Lohfert & Lohfert A/S