20 syddanske grundskoler kæmper til DM i Skills

Hvem er bedst til at skifte et hjul – og hvem er hurtigst til at lægge klinker? 20 syddanske niendeklasser kæmper på fredag om titlen som Danmarksmester i Skills ved erhvervsuddannelsernes danmarksmesterskab.

Det kan være svært at vælge, hvad man gerne vil, når man går ud af grundskolen. Og mange unge vælger erhvervsuddannelserne fra – måske fordi de ikke ved, hvad uddannelserne kan tilbyde.

Derfor har Region Syddanmark inviteret de syddanske niendeklasser med til erhvervsuddannelsernes danmarksmesterskab – DM i Skills – på fredag. Her får de unge lov at prøve erhvervsuddannelserne af og deltager samtidigt i en stor konkurrence om at være de bedste elever inden for en række praktiske fag.

- Vi har en målsætning om, at 95 pct. af en ungdomsårgang tager en ungdomsuddannelse. Vi har stadig et stykke vej til målet og håber, at konkurrencen på fredag vil vise de unge, hvilke spændende muligheder erhvervsuddannelserne helt konkret tilbyder, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

108 elever klar til kamp

Det er kun niendeklasser fra Region Syddanmark, der deltager, og projektet har fået 700.000 kr. fra Region Syddanmarks Uddannelsespulje. 20 grundskoler har tilmeldt sig, og i alt deltager 36 hold – samlet set 108 elever.

- Det bliver en spændende oplevelse, og vi synes, det er en rigtig god måde at introducere de unge til erhvervsuddannelserne på. Jeg har fået positiv respons fra mange elever, der alle glæder sig til dysten, siger ungdoms- og uddannelsesvejleder Per Hansen, UU-Odense.

Han har i efteråret besøgt grundskolerne for at gennemføre de indledende konkurrencer. Hver skole har konkurreret internt for at finde netop de bedste kandidater til danmarksmesterskabet – og konkurrencerne har været en stor succes.

- Mange skoler har været så begejstrede, at de ikke alene møder op med deres niendeklasser, men også tager ottendeklasserne med til konkurrencen på fredag. Der bliver derfor stor opbakning til de dystende hold, fortæller Per Hansen.

FAKTA:

DM i Skills finder sted i Odense Congress Center fra den 27. til 29. januar. Niendeklassernes konkurrence foregår fredag den 28. januar. Vinderholdet kåres kl. 14.30.

Følgende grundskoler deltager ved DM i Skills:
Dalumskolen, Odense
Søhusskolen, Odense